Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
27 czerwca 2018

Na potrzeby Marynarki Wojennej Oddział Morski KenBIT z Gdyni opracował okrętowy zintegrowany system łączności Neptun, którego zadaniem jest umożliwienie optymalnego wykorzystania środków łączności na jednostce pływającej.

Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Warszawska spółka KenBit od 2003 dostarcza odbiorcom wojskowym oraz instytucjom administracji publicznej swoje rozwiązania w zakresie projektowanych pod wymagania klienta sieciach IT, integracji systemów łączności analogowej i cyfrowej, monitoringu widma radioelektronicznego, mobilnych węzłów łączności oraz systemów kierowania polem walki.

Dla MW opracowała system Neptun, który integruje ze sobą okrętowe radiostacje KF i UKF, terminale łączności satelitarnej, urządzenia kryptograficzne i modemy, a także urządzenia szyfrowania mowy. Dzięki modułowej budowie Neptun może być instalowany na wszystkich typach okrętów, w zależności od potrzeb użytkownika. Jego zasadniczymi elementami są: terminale łączności specjalnej VT-Sec, pozwalające operatorowi na komunikację głosową w postaci jawnej lub szyfrowanej, interfejs VTS służący podłączeniu terminali VT-Sec do całego systemu, komutatory KSR w różnych wariantach (4x4, 8x10, 6x20 lub 16x20) oraz środki łączności i urządzenia kryptograficzne.

Na mniejszych jednostkach można zastosować system w ograniczonej konfiguracji – prostego układu komutacji KSR wraz z kilkoma terminalami łączności specjalnej VT-Sec. Na dużych okrętach, gdzie występuje wiele różnych środków łączności oraz liczne urządzenia kryptograficzne, stosuje się natomiast rozbudowane układy komutacyjne umożliwiające szybkie zestawienie wymaganej konfiguracji łączności (np. połączenie konkretnego urządzenia kryptograficznego z wybraną radiostacją) tworząc jednocześnie, w zależności od konfiguracji, od 4 do 20 kanałów transmisyjnych.

Obecnie system Neptun znalazł się już na prototypowym niszczycielu min proj. 258 ORP Kormoran oraz na okręcie transportowo-minowym proj. 767 ORP Kraków. W najbliższym czasie w trakcie remontów trafi on również na kolejną jednostkę tego samego typu ORP Poznań oraz na dwa trałowce proj. 207P: OORP Drużno i Hańcza


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.