Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
05 września 2018

Podczas MSPO AMZ-Kutno zaprezentowało kołowy pojazd 4x4 Bóbr-3. Pierwszy wariant Bobra został wystawiony na kieleckich targach w 2013. Stanowił wówczas koncepcję nowego, lekkiego wozu rozpoznawczego i zastępcę opancerzonych samochodów rozpoznawczych rodziny BRDM-2. Realizacja prototypu pojazdu rozpoczęła się przy współfinansowaniu przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w maju 2012.

Zgodnie z PMT na lata 2013-2022, w zakresie programu operacyjnego Rozpoznanie patrolowe, określono docelową liczbę pływających, rozpoznawczych pojazdów kołowych na 244 egzemplarzy / Zdjęcie: Robert Czulda

Po powstaniu pierwszego modelu Bobra doszło do uszczegółowienia przez MON wymagań w programie Kleszcz. Okazało się wtedy, że wóz nie spełnia ich, m.in. ze względu na większenie wymagań dotyczących poziomu ochrony balistycznej. Użytkownik żądał również bogatszego wyposażenia o zwiększenia liczby członków załogi. W rezultacie wzrosła masa własna pojazdu i jego gabaryty, co oznaczało konieczność wprowadzenia szeregu modyfikacji, w tym zawieszenia, skrzyni biegów oraz zastosowania mocniejszego silnika.

Bóbr-3 opiera się na wielu rodzimych rozwiązaniach. AMZ Kutno odpowiada za większość komponentów, w tym pokładowy system elektroniczny. Bóbr-3 w wersji LOTR jest proponowany jako pojazd o masie bojowej 15 t, przy możliwości jej zwiększenia do 16-16,5 t, co wiązałoby się jednak prawdopodobnie z utratą zdolności do pływania.

W wersji bazowej Bóbr 3 zapewnia ochronę załodze na poziomie 2 i 3 według STANAG 4569, a w zakresie minoodporności na poziomie 2A. Można jednak zamontować panele opancerzenia, które zwiększą osłonę do poziomu 3. AMZ Kutno ma nadzieję, że jedna z przyszłych wersji pojazdu będzie miała poziom osłony 4.

Bóbr-3 napędzany jest silnikiem diesla o mocy 240 kW z automatyczną skrzynią biegów i niezależnym zawieszeniem. Długość pojazdu to 6,9 m, wysokość 2,38 m, a szerokość 2,5 m. Rozstaw osi wynosi 3,45 m, a prześwit 0,4 m. Masa własna pojazdu w wersji bazowej to 12-14 t (w zależności od wersji opancerzenia). Zasięg na drogach utwardzonych wynosi 600 km.

AMZ Kutno podczas tegorocznego MSPO podkreśla, że przedstawioną konstrukcję traktuje jako bazową. Dzięki modułowości i adaptowalności, opracowane zostaną warianty specjalistyczne. Ich docelowa konfiguracja i wyposażenie zależeć będzie od wymagań użytkownika. Zastosowanie uniwersalnych złączek pozwala m.in. zamontować koła o innym rozmiarze, zainstalować różne agregaty lub wymieniać przedziały techniczne w zależności od potrzeby. Załoga to, w zależności od wariantu, od 4 do 5 żołnierzy. Przyjmuje się, że wariant kołowego transportera piechoty, wymagający wprowadzenia pewnych zmian konstrukcyjnych (w tym dodania rampy desantowej), mógłby przewozić 6-8 żołnierzy.

AMZ Kutno potwierdziło, że rozpoczęto już budowę prototypu LOTR. Jej zakończenie i przedstawienie pojazdu w tej konfiguracji, na bazie Bobra-3, przewidziane jest na styczeń 2019. Rozpoczęcie dostaw seryjnych zaplanowano na 2021. Jednocześnie większość rozwiązań technicznych jest, zdaniem producenta, na takim poziomie rozwoju, że już teraz można skierować je do wdrożenia. Transporter przeszedł już wiele wewnętrznych testów i sprawdzianów, także na poligonie, zarówno na drodze, w terenie i na przeszkodach wodnych.

W br. przewidziane są m.in. wstępne testy modułu uzbrojenia, które mają pozwolić wybrać dla prototypu najbardziej optymalne rozwiązania. Bóbr 3 może być uzbrojony w karabiny maszynowe lub granatnik kal. 40 mm. AMZ Kutno podkreśla, że docelowa konfiguracja modułu uzbrojenia zależy od decyzji użytkownika, ale pojazd jest kompatybilny ze wszystkimi rozwiązaniami, które są dostępne na rynku. Dotyczy to również możliwości montażu systemów ochrony, takich jak Obra czy SOL. W programie LOTR docelowym rozwiązaniem ma być SOL KenBitu, dlatego też na MSPO przedstawiono wariant ze zgłoszonym do Defendera systemem sygnalizacji o opromieniowaniu laserowym SOL-2. Szacuje się, że w razie zamówienia potencjał AMZ Kutno umożliwiałby dostarczanie do 100 wozów rocznie. 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.