Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
19 kwietnia 2021

To ze Świdnika pochodzić będą komponenty 4 wielozadaniowych ciężkich śmigłowców AW101, które do końca 2022 znaleźć się mają w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie.

Kontrakt na dostawę AW101 dla Marynarki Wojennej RP został podpisany w kwietniu 2019 w zakładach PZL-Świdnik – części korporacji Leonardo Helicopters. Dostawy 4 śmigłowców za 1,65 mld zł (380 mln euro w okresie negocjacyjnym) planowane są na 2022. Podpisano również umowę offsetową, której beneficjentem są Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 (WZL-1) w Łodzi, tworzące centrum wsparcia eksploatacji śmigłowców. Drugim beneficjentem kontraktu offsetowego jest Centrum Morskich Technologii Wojskowych Politechniki Gdańskiej. Leonardo ma świadczyć pomoc techniczną przez 10 lat, a PZL-Świdnik jest głównym wykonawcą programu dla Marynarki Wojennej.

Dla międzynarodowego programu śmigłowca AW101, w PZL-Świdnik, jako centrum kompetencji struktur lotniczych w korporacji Leonardo, od początku produkowane są płyty sufitowe, podłoga kabiny pilotów, górne owiewki kadłuba oraz panele podłogi śmigłowca. Następnie w świdnickich zakładach do produkcji wprowadzono konstrukcyjne elementy awioniki, takie jak główny panel instrumentów, skrzynki awioniki i konsole boczne. Kolejnym dużym komponentem AW101, który został wprowadzony do produkcji w Świdniku, była tylna część kadłuba i tylna rampa, najpierw dla programu japońskiego, a następnie dla włoskich wojsk lotniczych w programie HH-101A CAESAR, a także dla Norwegii.

W 2019 wprowadzono do produkcji w Świdniku największy komponent AW101 – tylny kadłub dla włoskiego programu CAESAR, a następnie także dla programu polskich śmigłowców morskich.

Stopniowo wprowadzane do produkcji w Świdniku elementy konstrukcyjne międzynarodowego programu AW101:
– panel podłogi kabiny pilotów,
– płyta sufitowa kabiny pilotów,
– tylna sekcja kadłuba.
Znajdą się one w maszynach przeznaczonych dla Italii, Norwegii i Japonii / Ilustracja i zdjęcia: Leonardo

panel podłogi kabiny pilotów

płyta sufitowa kabiny pilotów

tylna sekcja kadłuba


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.