Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
06 września 2023

Podczas XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach spółka AMZ Kutno prezentuje duet pojazdów – BÓBR 3 i TUR VI 6x6.

Producent pojazdów specjalnych, AMZ Kutno po raz kolejny zaprezentował swoją wizytówkę: dwa pojazdy, które stanowią nieodłączny duet pojazdów, zawsze towarzyszący targom. Lekki transporter opancerzony TUR VI 6x6 wyposażony jest w 6-cylindrowy silnik rzędowy, z układem wtryskowym Common Rail, o pojemności 6,9 l i mocy 326 KM. Zastosowano w nim zawieszenie zależne, oparte o układ zawieszenia parabolicznego. Ochrona balistyczna kształtuje się na poziomie 2 według STANAG 4569. Wyposażeniem TUR VI mogą być klimatyzacja, ogrzewanie niezależne, filtrowentylacja, luki strzelnicze z wizjerami, wyciągarka elektryczna z przodu i taran przedni. Według informacji płynących od pracowników spółki, oczekiwane są zamówienia wersji 4-kołowej ze strony Policji, ale jak na razie brak konkretów.

TUR VI może przewozić 8 osób (wraz z kierowcą), z pełnym wyposażeniem indywidualnym / Zdjęcie: Andrzej Pawłowski

Natomiast BÓBR 3 prezentowany jest jako opancerzony pojazd pływający, z możliwością różnych adaptacji. Pojazd powstał w ramach projektu Lekki opancerzony transporter rozpoznawczy i był współfinansowany przez NCBR w latach 2013-2022, na podstanie umowy nr DOBR-BIO4/019/13463/2013. Jego opracowaniem zajmowało się konsorcjum w składzie: AMZ-Kutno  (jako lider), Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii, Wojskowy Instytut Łączności oraz Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia. Pojazdy te są następcami wykorzystywanych przez pododdziały rozpoznawcze Wojska Polskiego posowieckich BRDM-2 (w tym polskich wersji BRDM-2 M96/M97). Polskie MON miało zamówić nawet 240 pojazdów. Obecnie spółka potwierdza, że BÓBR-3 przeszedł wszystkie wymagane badania i deklaruje gotowość do produkcji, ale czeka na ruch ze strony polskiego resortu obrony, który jak na razie milczy.

BÓBR-3, o masie własnej 12-14 tys. kg (zależnej od wybranego opancerzenia) napędzany jest 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 240 kW, który sprzężony jest ze skrzynią biegów Allison. Ochrona balistyczna kształtuje się na poziomie 2 według STANAG 4569, a w zakresie minoodporności – na poziomie 2a. Istnieje możliwość zastosowania dodatkowego opancerzenia, zwiększającego ochronę balistyczną pojazdu do poziomu 3 i przeciwminową do poziomu 3a. DMC wynosi 16 t. Pojazd ma zdolność do pływania – dzięki pędnikom wodnym. Zasięg pojazdu po drogach utwardzonych to ok. 600 km. BÓBR-3 może być uzbrojony w km kal. 12,7 mm i kal. 7,62 mm oraz wyrzutnie granatów dymnych.

 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.