Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
06 września 2023

Nowe, zaawansowane zdolności samolotu Leonardo M-346 w wersji myśliwsko-uderzeniowej (Fighter Attack), osadzonego w środowisku sieciocentrycznym obejmują szeroki zakres zadań, które ten samolot może z powodzeniem wykonać za ułamek kosztów w porównaniu z większymi platformami. Zintegrowany system łączności i taktyczne łącze danych (Tactical DataLink, TDL) w wersji zgodnej z wymogami NATO zapewniają najwyższy poziom interoperacyjności, nie tylko z F-16 oraz F-35, ale również z innymi zasobami wszystkich rodzajów Sił Zbrojnych. TDL pozwala uzyskiwać informacje o zwalczanych celach oraz na wysyłanie danych o celach wykrytych przez sensory M-346FA innym statkom powietrznym lub siłom naziemnym.

W Polsce wariant M-346 Fighter Attack mógłby być skutecznym uzupełnieniem zdolności Sił Powietrznych, które w niedalekiej przyszłości będą musiały wycofać część niektórych swoich myśliwców / Zdjęcie: Siły Powietrzne RP

W Polsce wariant Fighter Attack mógłby być skutecznym uzupeł-nieniem zdolności Sił Powietrznych, które w niedalekiej przyszłości będą musiały wycofać część niektórych swoich myśliwców. M-346, który jest już w wyposażeniu Sił Powietrznych, jako samolot szkolenia zaawansowanego, udowodnił, że jest najlepszym rozwiązaniem dla nowej generacji pilotów myśliwców, którzy teraz, dzięki wariantowi Fighter Attack (opartemu na tej samej platformie, co AJT), mogliby wykorzystać wiedzę specjalistyczną zdobytą na szkolnym wariancie. Nie tylko wspólna platforma samolotów jest tu ważna, ale także współpraca przemysłowa na terenie kraju. W tym miejscu należy przypomnieć, że Leonardo i WZL-1 nawiązały wieloletnią współpracę dla wsparcia floty M-346 Bielik Sił Powietrznych, stwarzając jednocześnie nowe możliwości przenoszenia innych obszarów działań do Polski, zgodnie ze sprawdzonym i elastycznym modelem wsparcia logistycznego ustanowionym przez Leonardo w kilku krajach, który przewiduje transfer zdolności do lokalnego przemysłu obronnego.
Osiągając ponad 100 000 godzin nalotu, M-346 ugruntował swoją pozycję, jako najlepszy na świecie samolot szkolenia zaawansowanego dla pilotów obecnych i przyszłych myśliwców. Będąc w czołówce technologicznej samolotów szkolnych, M-346 wciąż będzie najlepszym sposobem na rozwijanie umiejętności pilotów myśliwców pierwszej linii w kolejnych dekadach. System szkolenia M-346 Bielik został również certyfikowany przez Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych Ameryki do realizacji szkolenia pilotów myśliwców czwartej i piątej generacji, co jest ważnym kamieniem milowym, który umożliwił Polsce szkolenie wielu kadetów w kraju, a nie za granicą.
Ponad 100 samolotów M-346 zostało zamówionych przez wojska lotnicze na świecie, ponadto samolot ten jest trzonem Międzynarodowej Szkoły Lotniczej (International Flight Training School, IFTS).
M-346FA, myśliwsko-uderzeniowa wersja samolotu M-346, może realizować zadania m.in. bliskiego wsparcia z powietrza (CAS / DACAS – Digitally-Aided Close Air Support), także w obszarach miejskich, wsparcia z użyciem wysuniętego nawigatora naprowadzania lotnictwa z powietrza (FAC-A), poszukiwawczo-ratownicze w warunkach bojowych (CSAR), izolacji pola walki, atakowania celów w powietrzu i na ziemi, taktycznego wsparcia lotniczego operacji morskich (TASMO) oraz rozpoznania taktycznego.
Zintegrowany pokładowy system symulacji szkolenia taktycznego – Embedded Tactical Training System (ETTS) może być również wykorzystywany w zaawansowanych szkoleniach, oferując pełne spektrum symulowanych operacji szkoleniowych w locie w połączeniu ze Zintegrowanym Systemem Szkolenia (Integrated Training System, ITS) samolotu M-346, który ma funkcje Live, Virtual i Constructive (LVC).

M-346FA z podkadłubowym zasobnikiem z 20-mm działkiem Nexter 20M621 / Zdjęcie: Leonardo

M-346FA umożliwia odgrywanie różnych ról szkoleniowych przy użyciu jednej platformy. Na przykład, samolot może skutecznie wykonywać misje Aggressor i Companion Trainer. M-346 to bardzo elastyczna platforma, która oferuje użytkownikom duże możliwości w dzisiejszej szybko zmieniającej się rzeczywistości.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.