Podczas MSPO 2010 w Kielcach swoją wielką premierę ma najnowszy pojazd opancerzony, opracowany w Polsce siłami OBRUM w Gliwicach przy wsparciu Grupy Bumar. Wóz Wsparcia Ogniowego ze 120-mm gładkolufową armatą RUAG powstał na bazie najnowszej polskiej Wielozadaniowej Platformy Bojowej Anders.
Anders jest świadectwem możliwości intelektualnych kadry naukowo-technicznej i badawczej oraz zdolności sił wytwórczych Polskiego Przemysłu Obronnego. Jest wynikiem realizacji przez OBRUM, w konsorcjum z Wojskową Akademią Techniczną i Wojskowymi Zakładami Mechanicznymi SA w Siemianowicach Śląskich, projektu rozwojowego nr O R00 0030 05 Lekki Czołg, finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Projekt Wozu Wsparcia Ogniowego i Wielozadaniowej Platformy Bojowej jest wynikiem:
- przeprowadzonych w OBRUM studiów literaturowych i prac analitycznych nad programami FCSS, NGP, FRES, SEP realizowanymi przez wiodące państwa (USA, Niemcy, W Brytania, Szwecja),
- programu Polska Wizja Przyszłego Pola Walki - studium zrealizowanego pod kierunkiem OBRUM,
- doświadczeń kadry intelektualnej OBRUM wynikających z opracowania i wdrożenia nowych rodzajów sprzętu pancernego i saperskiego dla SZ RP oraz jego modernizacji,możliwości technicznych i wytwórczych ZM Bumar Łabędy.
W budowie demonstratora wykorzystano wiele innowacyjnych technologii i elementów konstrukcji, a także koncepcji eksploatacyjnych. Warto wymienić najważniejsze z nich:
- wymiary i masa predysponują wóz do działań aeromobilnych,
- 3-osobowa załoga z możliwością przewozu 4 żołnierzy desantu,
- systemy wizyjne tyłu pojazdu,
- amortyzatory cierne, oryginalne rozwiązanie OBRUM, ze zderzakami elastomerowymi,
- możliwość wyposażenia dziobowej części kadłuba w szybkozłącza do montażu osprzętu inżynieryjnego (spychacz, trał),
- agregat prądotwórczy i klimatyzacja do prac w tzw. misji cichej,
- zmniejszona sygnatura termalna gazów spalinowych przez ich mieszanie z powietrzem układu chłodzenia,
- konstrukcja ekranów bocznych zmniejszająca sygnaturę termalną pochodzącą z układu bieżnego,
- możliwość zmniejszenia wykrycia radarowego przez zastosowanie farb z absorberem mikrofalowym.
- sieć pokładowa wysokoenergetyczna ~120kW predysponuje podwozie do wykorzystania np. w WB PZA Loara, systemach radarowych, czy nośnikach broni obezwładniającej,
- napęd wieży wykonany w oparciu o oryginalne rozwiązanie OBRUM,
- 6-głowicowy system ostrzegania o opromieniowaniu laserowym,
- zmodyfikowane systemy zabezpieczeń przed bronią ABC,
- dodatkowy pancerz kompozytowy z systemem szybkiego montażu,
- technologia spajania materiałów drogą tarciową,
- rozwiązania systemów transmisji danych,
- silniki elektryczne napędu wentylatorów i technologia wykonania wentylatorów,
- systemy optyczne i transmisji obrazu celownika działonowego ze stabilizacją dwupłaszczyznową,
- sposób montażu i eliminacji luzów,
- technologia wykonania korpusu ze stali Secure 500,
- nocny przyrząd kierowcy PNK-72B.