Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
04 września 2012

Izraelska spółka UVision prezentuje na MSPO dwa modele bezzałogowych statków latających. Sparrow i znacznie mniejszy WASP mają być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na podobne systemy w polskiej armii.

Sparrow to propozycja UVision dla klientów poszukujących niedrogich i niewielkich bezzałogowców charakteryzujących się stosunkowo dużą długotrwałością lotu. Zamontowana optoelektronika pozwala na prowadzenie obserwacji zarówno w warunkach dziennych, jak i nocnych

Sparrow to niewielki bezzałogowiec wyposażony w stabilizowaną głowicę MicroView do obserwacji celów zarówno w dzień, jak i w nocy. Samolot, podobnie jak inne tej klasy, może operować zarówno w reżimie automatycznym, jak i być sterowany przez operatora.

Start odbywa się za pomocą dedykowanej katapulty (przy użyciu wyrzutni szynowej) lub silnika rakietowego (z pojemnika transportowego). Sprzęt służący do wspomagania startu mieści się na każdym większym pojeździe terenowym. Do lądowania bsl nie wymaga żadnej infrastruktury naziemnej, używa spadochronu i systemu poduszek powietrznych, co pozwala lądować punktowo praktycznie w każdym terenie.

Zatankowany i wyposażony Sparrow ma masę około 45 kg, z czego 12 kg przypada na systemy do prowadzenia rozpoznania i obserwacji. Średnia prędkość przelotowa wynosi 110-150 km/h. Samolot może spędzić w powietrzu, w zależności od konfiguracji i specyfiki misji, od 4 do 7 godzin. Pomimo stosunkowo niewielkich rozmiarów (długość całkowita: 2,12 m, rozpiętość skrzydeł: 2,44 m) bsl może operować na pułapach rzędu 5000 m.

WASP z płatami w kształcie X może być przenoszony przez pojedynczego żołnierza. System znacznie poszerza świadomość sytuacyjną małych oddziałów / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski

WASP to niewielki bezzałogowiec krótkiego zasięgu dla jednostek specjalnych. Rolą maszyny jest zapewnienie rozpoznania bliskiego zasięgu zarówno nad lądem, jak i nad morzem (w bezpośredniej bliskości własnych jednostek). Projektanci zadbali, aby miał jak najmniejsze rozmiary i zminimalizowana została obsługa przedstartowa. Bsl może być przenoszony i kierowany przez pojedynczego żołnierza.

Do zalet WASP należy możliwość przenoszenia małej dzienno-nocnej głowicy obserwacyjnej o masie do 1 kg. Układ skrzydeł w kształcie litery X zapewnia stabilność lotu, także w warunkach złej pogody. Zasięg napędzanej silnikiem elektrycznym maszyny wynosi 8-16 km przy prędkości lotu 75-185 km/h. Długotrwałość lotu wynosi około 0,5 h. WASP ma masę jedynie 3 kg, co przy małych wymiarach (rozpiętość 670 mm, długość całkowita 700 mm, średnica kadłuba 80 mm) pozwala na wygodne transportowanie maszyny nawet przez spieszonych operatorów.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.