Kilka dni przed kieleckim MSPO, 27 sierpnia 2014 na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku odbyła się pierwsza w Polsce prezentacja eksportowej wersji pojazdu opancerzonego nowej generacji Thales Hawkei. Ten sam pojazd można również zobaczyć na stoisku Thalesa.
Hawkei, to lekki minoodporny, wielozadaniowy pojazd opancerzony w układzie 4x4, zbudowany na zlecenie australijskiego ministerstwa obrony, przez konsorcjum Hawkei Industry (Thales Australia – lider, izraelska firma Plasan – odpowiedzialna za opancerzenie, Boeing, który odpowiada za część logistyczną programu i międzynarodowa PAC Group, która przygotowała plan wdrożenia pojazdu do produkcji). Oprócz wymagań technicznych, resort obrony Australii postawiło również warunek udziału rodzimego przemysłu w produkcji i serwisowaniu pojazdów.
Hawkei został zbudowany w ramach czwartej fazy programu wymiany parku samochodowego wojsk lądowych Australii. Zadaniem było opracowanie następcy obecnie wykorzystywanych i nie posiadających żadnej osłony balistycznej samochodów terenowych Land Rover. Program obejmuje zakup 1300 lekkich pojazdów patrolowych. Faza B+R kosztowała ok. 33 mln AUD. Kontrakt ma być podpisany w 2015.
Thales prowadzi także rozmowy z ewentualnymi nabywcami zagranicznymi. Wymieniane są najczęściej Holandia i Wielka Brytania. Podobnego wozu dla poszukuje również Inspektorat Uzbrojenia MON, który 2 listopada 2012 ogłosił rozpoczęcie fazy analityczno-koncepcyjnej w zakresie możliwości pozyskania wielozadaniowych pojazdów dla Wojsk Specjalnych i Żandarmerii WP.
W ramach programu WPWS Pegaz planowane jest zakupienie do 2022 ok. 500 pojazdów, z których 80% ma trafić do Wojsk Lądowych - pododdziałów kawalerii powietrznej, piechoty górskiej oraz wojsk pancernych i zmechanizowanych.
Hawkei został skonfigurowany w dwóch podstawowych wersjach: 4-drzwiowej i 2-drzwiowej, z twardym i miękkim dachem, które są podstawą dla wielu wariantów, tworzonych w zależności wymagań operacyjno-taktycznych, mi.in.: dowodzenia, rozpoznania, łączności i transportowej. Zaprezentowana w Sulejówku czterodrzwiowa wersja pojazdu mieści do 6 żołnierzy (dwudrzwiowa ma trzy fotele, pozostałą część pojazdu stanowi skrzynia ładunkowa).
Przedział załogi wykonany jest w formie pancernej kapsuły odpornej na ostrzał w wersji bazowej na poziomie pierwszym STANAG 4569, co przekłada się na odporność na rażenie z odległości 30 m pociskami kalibru 7,62 mm i 5,56 mm oraz odłamkami granatów i lekkich pocisków artyleryjskich. Samochód jest napędzany 3,2-litrowym silnikiem Steyer M16 SCI spełniającym normę Euro 5.