Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
03 września 2014

Na stoisku Nexter Systems, francuskiego producenta amunicji, pojazdów opancerzonych, artylerii oraz elektronicznych systemów bojowych, można m.in. zobaczyć modele pojazdów linii Aravis oraz Titus.

Rodzina pojazdów Aravis. W górnym rzędzie, od lewej odpowiednio proponowane odmiany SWAT i Patrol, w dolnym Observation oraz DFS

Aravis to rodzina pojazdów 4x4, pokazanych po raz pierwszy na targach Eurosatory w 2008. Obecnie są dostępne cztery wersje pojazdu: Observation, przeznaczony do detekcji i identyfikacji celów; Direct Fire Support, wóz wsparcia ogniowego z małokalibrową armatą, Patrol używany do zadań rozpoznawczych i inżynieryjnych oraz SWAT, dedykowany do prowadzenia działań w terenie zurbanizowanym i wyposażony w platformę szturmową.

Linia Arvis jest zbudowana bazie ramy Mercedesa UNIMOG U5000, napędzanego 218-konnym silnikiem diesla. Automatyczna skrzynia biegów oraz skrzynka redukcyjna przekazują napęd do portalowych osi, typowych dla pojazdów niemieckiego producenta. Napęd posiada możliwość odłączenia przedniej osi, a opony o wielkości 365/80 R20 są pompowane za pomocą centralnego systemu pompowania. Prędkość maksymalna wynosi ok. 90 km/h, a zasięg 750 km.

Masa bojowa pojazdu wynosi około 13 t, w zależności od wersji, a wymiary to 6000 mm długości, 2,5 m szerokości i 2,5 m wysokości. Załoga liczy maksymalnie 7 osób, w zależności od odmiany.

Obsługa pojazdu jest zabezpieczona stworzonym przez Nextera systemem SAFEPRO. Jest to zestaw środków, mających za zadanie ochronić załogę przed większością efektów improwizowanych urządzeń wybuchowych, min oraz przeciwpancernych pocisków kalibru 12,7 mm. Zabezpieczenie przeciwminowe i balistyczne jest zgodne ze standardem STANAG 4569, poziom 4.

Testy ochrony przeciwko improwizowanym urządzeniom wybuchowym przeprowadzono z użyciem 50 kg trotylu w odległości 5 m. Podwozie Aravis ma kształt litery V, rozpraszający energię wybuchu. Opcjonalnie można dodać panele chroniące przed większością pocisków z granatników przeciwpancernych.

Uzbrojenie uzależnione jest od wersji, bazuje jednak na zdalnie sterowanej, żyrostabilizowanej wieżyczce ARX 20 zdolnej do współpracy z bronią strzelecką i armatami kalibru 20 mm. Dodatkowo, w pojeździe można zainstalować granatnik 40 mm.

Model TITUS w wersji dowódczej pokazany na MSPO. Model na drugim planie prezentuje oś tylną w pozycji skrętu. Na obu modelach widać też umiejscowienie tylnych włazów dachowych. Pasażerowie mogą też opuścić pojazd przez tylne drzwi. Propozycja jest przede wszystkim skierowana dla tradycyjnych odbiorców francuskiego uzbrojenia / Zdjęcia: Rafał Janicki

Druga z prezentowanych przez modele rodzin pojazdów to TITUS, czyli Tactical Infantry Transport & Utility System. Są to wielozadaniowe, opancerzone wozy do transportu taktycznego, zbudowane na podwoziu Tatry 6x6. Wymiary pojazdu to 7,5 m długości, 2,55 m szerokości i 2,73 m wysokości. DMC wynosi 27 t, a typowa masa bojowa ok. 23 t. TITUS ma 3 osoby załogi (dowódca, kierowca, strzelec) i może przewozić do 10 żołnierzy desantu. Podstawowa wersja to pojazd do przewozu piechoty, jednak modularna budowa pozwala na przystosowanie go do pełnienia roli pojazdu dowodzenia, rozpoznania czy ewakuacji medycznej. Istnieje też wersja wykorzystywana w terenie zurbanizowanym, wyposażona w platformę szturmową. TITUS można też przystosować do pełnienia funkcji inżynieryjnych oraz transportowych.

Napęd stanowi silniki o mocy 400 do 585 KM i automatyczna skrzynia biegów Allison. Istnieje możliwość odłączenia jednej osi do długotrwałej jazdy po drogach. Bardzo ciasny, jak na wielkość pojazdu, promień skrętu wynika z zastosowania skrętnej tylnej osi i wynosi on 13 m.

Samonośne nadwozie wykonano ze stali w kształcie rozpraszającym energię wybuchu. Wersja podstawowa oferuje ochronę wg STANAG 4569 poziomu drugiego. Może jednak być ulepszona do poziomu czwartego. TITUS wykorzystuje technologię SAFEPRO i jest odporny na eksplozję improwizowanych urządzeń wybuchowych o sile ekwiwalentu do 150 kg. Na pojeździe można również zastosować system PG Guard, chroniący przed granatami rakietowymi.

Uzbrojenie bazuje na zdalnie sterowanej wieżyczce współpracującej z laserowymi i podczerwonymi systemami obserwacji. Na wieżycę zainstalować można broń o kalibrach od 7,62 mm do 20 mm. Pozwala to na dostosowanie uzbrojenia do poziomu zagrożenia oraz specyfikacji zadania. Dodatkowo w części wariantów można zainstalować dodatkowe 7,62-mm karabiny, umieszczone we włazach dachowych w tylnej części pojazdu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.