Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
01 września 2015

Producent pojazdów specjalnych AMZ Kutno na stałe wpisał się w ramówkę kieleckich targów. W br. po raz kolejny ujrzymy ciężki kołowy transporter opancerzony Hipopotam oraz lekkie samochody Jeep J8 w tym wersje z pakietem opancerzenia wykonanym przez AMZ. Tegoroczną nowością i jednocześnie najciekawszym pojazdem na stoisku będzie jednak propozycja średniego samochodu pancernego Tur-5.

Rzeczą szczególnie zwracająca uwagę w nowym pojeździe jest niezależne zawieszenie dla wszystkich kół oparte na rozwiązaniu spółki Timoney. Już drugi raz AMZ sięga po rozwiązania tego producenta, wcześniej skorzystano z nich w Hipopotamie. Oparcie się o takie rozwiązania stawia nowy wóz w zupełnie innej kategorii, w porównaniu z wcześniejszymi pojazdami AMZ opartymi o komercyjne podwozia Iveco / Zdjęcie: AMZ Kutno 

Przy masie własnej 9 t nowy Tur sytuuje się pomiędzy cięższymi kołowymi transporterami 8x8 (jak Rosomak) lub 6x6, a lekkimi pojazdami klasy HMMWV w tym ich opancerzonymi wersjami. Dobrą mobilność zapewnia 7,2-litrowy silnik MTU 6R 106 TD21, o mocy maksymalnej 240 kW (326 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 1300 Nm w zakresie obrotów 1200-1700 obr/min. zestawiony z automatyczną skrzynią biegów Allison 3000SP (6 przełożeń do przodu i jedno do tyłu). Samochód wyposażony jest w reduktor GHM MTC 60/42 z przełożeniami 1,09 (do jazdy po drogach) i 2,47 (do jazdy terenowej).

Rzeczą szczególnie zwracająca uwagę w nowym pojeździe jest niezależne zawieszenie dla wszystkich kół oparte na rozwiązaniu spółki Timoney. Już drugi raz AMZ sięga po rozwiązania tego producenta, wcześniej skorzystano z nich w Hipopotamie. Oparcie się o takie rozwiązania stawia nowy wóz w zupełnie innej kategorii, w porównaniu z wcześniejszymi pojazdami AMZ opartymi o komercyjne podwozia Iveco.

Zwraca uwagę wysoki poziom ochrony, jaką zapewnia pojazd, ochrona balistyczna na poziomie 2 wg. STANAG 4569 (przeciwpancerna amunicja pośrednia i pełnopłaszczowa amunicja karabinowa) oraz przeciwminowa na poziomie 3a (ekwiwalent ładunku 8kg TNT pod kołem pojazdu).

Maksymalna prędkość na drodze utwardzonej to 110 km/h, maksymalny zasięg 600 km na drodze lub 400 w terenie. Silnik spełnia normy czystości spali Euro 3. Kąty natarcia i zejścia równe są 40°, długość pojazdu to 6184 mm, szerokość 2561 mm, rozstaw osi 3500 mm. Wysokość wozu w najwyższym miejscu to 2664 mm.

Przy ładowności ok 2000 kg wóz może być używany do zadań patrolowo-eskortowych (po wyposażeniu w uzbrojenie w obrotnicy lub zdalnie sterowanym module uzbrojenia). Dzięki opancerzeniu, dobrej mobilności, ale jednocześnie stosunkowo niedużym wymiarom, może też zostać użyty jako nośnik wozu rozpoznawczego lub wozu dowodzenia np. następcy zautomatyzowanego wozu dowodzenia ZWD-3 lub wozu dowódcy baterii kołowych haubic Kryl lub wyrzutni Langusta.

Wojsko obecnie nie posiada pojazdów tej kategorii, dzięki czemu nowy Tur trafia w niewypełnioną niszę, a zastosowanie najlepszych, markowych podzespołów sprawia, że wóz śmiało może konkurować z liderami na rynku.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.