Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
07 września 2016

Liczne programy zakupu nowych okrętów dla Marynarki Wojennej przewidziane w Planie modernizacji technicznej SZ zaowocowały licznymi propozycjami złożonymi przez kilku znanych producentów. Oprócz tego pojawiły się także propozycje podmiotów mniej znanych, wśród których znalazła się MMC Ship Design & Marine Consulting.

Okręt zaopatrzeniowy MMC 116 NL zaprojektowany przez MMC nie przypomina swoim wyglądem typowych jednostek tej klasy / Rysunek: Remontowa Shipbuilding

Ta powstała w 2006 spółka, założona przez doświadczonych inżynierów, dotychczas skupiała się na projektowaniu jednostek specjalnych w segmencie offshore, takich jak statki zaopatrzeniowe i obsługowe dla platform wiertniczych (PSV, MPSV, AHTS). Osiągnęła w tej dziedzinie niemałe sukcesy. Na bazie projektów biura zbudowano do tej pory ok. 80 statków. 

Jednym z najbardziej udanych komercyjnie projektów był statek zaopatrzeniowy platform MMC 887, który powstał na zlecenie amerykańskiej spółki armatorskiej Tidewater Marine LLC z Nowego Orleanu, jednego z największych światowych operatorów statków tej klasy, obsługujących podmorskie pola wydobywcze ropy i gazu. W USA powstały wówczas dwie takie jednostki, a następnie w chińskiej stoczni Fujian Mawei Shipbuilding zbudowano dalszych 12 dla tego samego armatora, a także kolejnych 25 dla innych odbiorców. Także gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding ma na koncie dwa takie statki, zbudowane dla singapurskiego klienta. 

Niedawno MMC postanowiła wziąć udział w modernizacji technicznej naszych sił zbrojnych. Na targach można było zapoznać się z propozycją okrętu zaopatrzeniowego (wsparcia logistycznego) MMC 116 NL, którego projekt powstał na bazie wymagań opracowanych dla zbiornikowca paliwowego pk. Supply. Ma on w przyszłości zastąpić eksploatowany obecnie w 8 FOW ze Świnoujścia zbiornikowiec Z-8, który powinien pozostać w służbie do ok. 2020. Projektanci zlecenie potraktowali szerzej, proponując – zamiast klasycznego zbiornikowca – bardziej uniwersalną jednostkę zaopatrzeniową. Wygląd nowego okrętu także jest niebanalny w swojej klasie i z wyglądu nie kojarzy się z jednostką pomocniczą. 

Powstał projekt okrętu o wyporności ok. 6100 t, długości 116,36 m i szerokości maksymalnej 17,90 m, dysponujący zdolnością do przewożenia 1500 t paliwa okrętowego F-76, 50 t paliwa lotniczego F-44 dla śmigłowców oraz 200 t wody pitnej. Pokład ładunkowy pozwoli na przewiezienie 11 kontenerów 20-stopowych lub 8 pojazdów opancerzonych klasy Rosomaka (bądź ciężarówek). Przy napędzie w układzie CODELOD (Combined Diesel Electric or Diesel), składającym się z 2 silników wysokoprężnych o mocy ok. 5000 kW oraz dwóch silników elektrycznych o mocy po 2500 kW, wraz z 4 zespołami prądotwórczymi o mocy po ok. 1000 kW, ma pozwolić tym jednostkom na osiągnięcie prędkości maksymalnej 20 w oraz prędkości ekonomicznej 15 w.

Przy tej ostatniej jednostka miałaby osiągnąć zasięg do 8000 Mm, dysponując autonomicznością 30 dni. Uzbrojenie okrętu na prezentowanych rysunkach stanowią dwie armaty Millenium kal. 35 mm, cztery wyrzutnie celów pozornych oraz 4 wkm kal. 12,7 mm. MMC, z racji bliskiej współpracy ze stocznią Remontowa Shipbuilding, zaprezentowała swoją ofertę wspólnie z tą gdańską stocznią i pod jej nazwą, co oczywiście nie oznacza, że tylko ona miałaby realizować projekt. 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.