Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
08 września 2016

Gliwicki ośrodek pancerny proponuje wojsku zakup wozów zabezpieczenia technicznego opartych na podwoziach czołgów Leopard 2. Ich przebudowa na pojazd techniczny odbywałaby się właśnie w ZM Bumar-Łabędy.

Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 3 Bizon, prezentowany w Kielcach jako logiczne uzupełnienie zamówienia na modernizowane czołgi Leopard 2 PL

Proponowany wóz oparty jest na układzie jezdnym, napędowym oraz na wannie kadłuba czołgu Leopard 2. Górna jego część jednak jest zupełnie inna, wyposażona w cały szereg rozwiązań służących do zabezpieczenia wozów, zarówno bezpośrednio w trakcie działań bojowych, jak i podczas obsług wykonywanych w jednostce wojskowej. 

Podstawowe zadania wykonywane przez wozy to możliwość wyciągania unieruchomionych wozów za pomocą wyciągarek dużej mocy, podnoszenie elementów wozu takich, jak powerpack lub wieża czołgu (wozy Bpz 2 nie są w stanie podnieś wieży czołgów wersji A5 i przyszłej PL), holowanie wozów z uszkodzonym układem napędowym, (z czym Bpz 2 może mieć problemy np. w terenach górzystych), a także wykonywanie okopów dla czołgów przy użyciu lemiesza. Wóz będzie posiadał przestrzeń przeznaczoną do transportu power-packa (zespołu silnika, skrzyni biegów i układu chłodzącego), który może być szybko wymieniony w warunkach polowych jedynie siłami załóg wozów. 

Przestrzeń ładunkowa wozu. W tym miejscu może być przewożony kompletny power-pack Leoparda 2

Alternatywą dla pozyskania pojazdów nowej generacji jest modernizacja wozów Bergepanzer 2. Jednak platforma Leoparda 1, nawet po modernizacji, nie zapewnia bezproblemowej obsługi cięższych Leopardów 2.. Warto przyjrzeć się w tym zakresie doświadczeniom duńskim. Okazało się, że w warunkach konfliktu w Afganistanie nawet głęboko zmodernizowany wóz Bergepanzer 2 okazał się rozwiązaniem niewystarczającym do wsparcia wozów Leopard 2A5DK. 

Wozy Bergepanzer 3 Bizon mogą powstać jako przebudowa podwozi czołgów Leopard 2. Problemem w tym wypadku może okazać się brak wolnych podwozi tego typu na rynku. Rheinmetall deklaruje jednak, że posiada co najmniej 15 nośników, które może zaoferować polskiemu wojsku. Innym rozwiązaniem, które Rheinmetall oferuje Polsce, jest umieszczenie produkcji budowanych od podstaw wozów Bergepanzer 3 w ZM Bumar-Łabędy. Niemiecka spółka posiada kontakt z poddostawcami i deklaruje że pierwsze, wyprodukowane od podstaw wozy mogłyby zjechać z linii produkcyjnej po najwyżej 3 latach od podpisania umowy. 

Obecnie każdy z 4 batalionów czołgów Leopard 2 (dwa w 10. Brygadzie Kawalerii Pancernej ze Świętoszowa i dwa w 34. Brygadzie Kawalerii Pancernej z Żagania) używa 5 wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2. Tak więc absolutne minimum dla potencjalnego kontraktu to 20 wozów. Oczywiście możliwości zastosowań jest o wiele więcej, wojsko zwykle preferuje też posiadanie pewnej rezerwy sprzętowej oraz wozów, które są używane przez ośrodki szkolenia, takie jak OS Leopard w Świętoszowie. 

Demonstrowany na wystawie Sił Zbrojnych RP wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2, wciąż używany na świecie, jednak jedynie w mniej wymagających zadaniach wsparcia lżejszych wozów, takich jak CV90 czy Marder / Zdjęcia: Paweł Malicki

Inne potencjalne zastosowanie Bergepanzer 3 to zabezpieczenie innego, nowego i ciężkiego wozu w wojsku polskim – armatohaubicy Krab. Każdy dywizjon, wyposażony w 24 działa Krab oraz szereg innych wozów, powinien posiadać co najmniej 4 pojazdy tej klasy. Obecne plany mówią o 5 dywizjonach Krabów, a więc potencjalnie to 20 kolejnych wozów. 

Jeszcze innym zastosowaniem dla nowych lub przebudowanych podwozi rodziny Leoparda 2 mogą być nośniki przęseł mostów towarzyszących. Wozy tego typu używane są na szczeblu brygady pancernej lub zmechanizowanej. Każda powinna dysponować 8 wozami tego typu. 

Obecnie eksploatowane są 4 Brückenlegepanzery Biber (na podwoziu Leopard 1). Są to jedyne wozy zdolne zabezpieczać działania czołgów Leopard 2 A4, ale już nie wozów wersji A5 i PL. Natomiast pozostałe wozy tego typu, szeroko używane w polskim wojsku, to BLG-67M na podwoziu T-55. Rozwiązanie powstałe w czasach, gdy podstawowym czołgiem polskiego wojska były T-54 i T-55. 

Rhainmetal oferuje polskiemu wojsku również opcję odkupienia w rozliczeniu starszych wozów Bergepanzer 2. Miały by one po remoncie trafić do użytkownika z Azji i zabezpieczać działania 30-tonowych bwp Marder. 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.