Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
08 września 2016

Spółka PZL Warszawa-Okęcie zaprezentowała szczegóły koncepcji dalszej modernizacji samolotu PZL-130 Orlik TC-II MPT (Multi Purpose Trainer).

Orlik MPT / Zdjęcie: PZL Warszawa-Okęcie

Jak zauważają przedstawiciele PZL Warszawa-Okęcie, współczesne wymagania szkoleniowe powodują konieczność wyposażenia Orlika zaawansowanego etapu szkolenia w awionikę glass cockpit. Jest to niezbędne do posługiwania się nowoczesnymi, zintegrowanymi systemami nawigacyjnymi VOR/ILS/TACAN/GPS, zapoznania się ze specyfiką konfiguracji HOTAS czy szkolenia z wykorzystaniem symulowanych statków powietrznych. Zmniejszy się także różnica w wyposażeniu stosowanym w samolotach AJT. Otwarta architektura kabiny umożliwia łatwe dodawanie dodatkowych funkcji. 

Program Orlika TC-II MPT to propozycja PZL Warszawa-Okęcie, wojskowego samolotu szkolno-treningowego łączącego niskie koszty eksploatacji samolotu turbośmigłowego i odpowiedni poziom przygotowania do szkolenia na samolocie odrzutowym. 

Nowa cyfrowa awionika glass cockpit z wyświetlaczem HUD ma być zarządzana przez Komputer Misji sterowany z UFCP i HOTAS, nadzorujący systemy nawigacyjne (INS/GPS, TACAN, VOR/ILS) i łączności (VHF/UHF, D-Transfer), w analogicznych trybach oraz identycznej symbolice, jak w polskim F-16. 

Symulacja uzbrojenia oraz radaru dopplerowskiego umożliwi trening misji zwalczania celów powietrznych i naziemnych. Zawansowane funkcje pełnego debriefingu zadania szkoleniowego, zdolności do analizy realizacji zadania on-line na stanowisku naziemnym dodatkowo podniosą funkcjonalność nowego systemu szkolenia. System automatycznej kompensacji momentu śmigła (ATS) i jedno dźwigniowy system sterowania silnikiem sprowadzą pilotaż nowego Orlika do identycznego z odrzutowcem. 

System symulacji walki powietrznej pozwoli zasymulować walkę powietrzną w zasięgu wzroku (dog fight) i poza zasięgiem widzialności (BVR), w układzie od jeden na jednego do czterech na czterech (w tym po 3 cele wirtualne), a także wirtualne pociski rakietowe BVR/ WVR i działko. W zakresie symulacji uzbrojenia do zwalczania celów naziemnych umożliwia rozpoznanie celów naziemnych / nawodnych (np. głowica THALES), symulowane zwalczanie celów tego typu, zwalczanie obiektów stacjonarnych i ruchomych, wirtualne użycie pocisków rakietowych, bomb i działka. 

Program opiera się w dużej mierze na polskiej myśli technicznej. ADS PZL odpowiada za projekt, integrację, produkcję, dostawę i serwis, ITWL – za integrację systemu awionicznego (komputer misji) na podstawie modułów spółek Thales i Kontron oraz oprogramowania ITWL (kody źródłowe), Instytut Lotnictwa – automatyczny trymer steru kierunku i system ABS podwozia, ATM – komputerowe zarządzanie systemami samolotu, a ETC-PZL Poland, wspólnie z ITWL, za symulatory lotu i awioniki oraz system szkolenia komputerowego. 

Orlik TC-II MPT jest uzupełnieniem brakującego ogniwa w systemie szkolenia polskich pilotów wojskowych – podsumował Władysław Skorski, wiceprezes PZL Warszawa-Okęcie. 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.