Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
08 września 2016

W dobie konieczności prowadzenia operacji ad-hoc, często w znacznym oddaleniu od własnej infrastruktury, siły powietrzne muszą rozbudowywać zdolności budowania tymczasowych lądowisk, wraz z konieczną infrastrukturą kontroli lotów.

Mobilna wieża na podwoziu kołowym dzięki małym gabarytom może być transportowana zarówno drogą kołową, jak i lotniczą. Może zostać rozstawiona do pozycji roboczej w 4 h  / Grafika: Siltec

Swoją koncepcję mobilnych zabudowań lotniskowych zaprezentowała w Kielcach spółka Siltec. Mobilna wieża na podwoziu kołowym stanowi rozwinięcie już istniejących struktur, zbudowanych na potrzeby Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Wersja przeznaczona dla wojska została zoptymalizowana pod kątem transportu powietrznego. 

Gabaryty podstawowego zestawu, składającego się z przestrzeni roboczej bazującej na kontenerze 20-stopowym oraz kontenera technicznego z urządzeniami zasilającymi, pozwalają na transport w ładowni C-130 Hercules. Jednym z największych wyzwań dla konstruktorów była konieczność skrócenia zestawu, tak aby mógł zostać załadowany przy użyciu rampy samolotu i pokładowej wyciągarki. Wieża może być również przewożona za pomocą przyczep niskopodwoziowych (platforma mieści się w skrajni typowego zestawu drogowego). 

Jedną z największych zalet mobilnej wieży jest krótki czas przygotowania do pracy. Dla kontenerów z zabudowanym wcześniej konsolami operatorów oraz serwerami wynosi on ok. 4 h. Jest to bardzo istotne w przypadku konieczności uruchamiania tymczasowych lądowisk w sytuacjach kryzysowych. Zaletą konstrukcji jest możliwość eksploatacji w zróżnicowanych warunkach klimatycznych (zakres temperatur roboczych wynosi od -40 do +60°C). Co istotne, urządzenia klimatyzacyjne mieszczą się w obrysie kontenera, więc nie utrudniają transportu lotniczego. Do podnoszenia pomieszczenia operacyjnego wykorzystywane są podnośniki hydrauliczne. 

Wieże mogą służyć do tymczasowej i stałej kontroli ruchu lotniczego. Wszystkie montowane urządzenia spełniają normy ICAO oraz EUROCONTROL. Prócz zadań związanych stricte z kontrolą ruchu powietrznego, konstrukcje Siltec do przeznaczone są pełnienia roli mobilnych centrów zarządzania kryzysowego, funkcjonujących jako centra łączności i siedziby sztabów koordynujących działania służb. Otwarta architektura instalacji technicznej pozwala na montaż dowolnych systemów radiokomunikacyjnych, TETRA, systemu zarządzania łączności głosowej VCS, wewnętrznego systemu meteorologicznego, modułu synchronizacji czasu GPS/LF, zobrazowania radarowego oraz rejestratorów danych. 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.