Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
08 września 2017

Lockheed Martin, we współpracy z Biurem US Army, rozpoczął w 2005 program ciągłej modernizacji, oferując użytkownikom Apache nowe zdolności, umożliwiające zwalczanie przyszłych zagrożeń. Zmodernizowany układ celowniczy-obserwacyjny M-TADS / PNVS (Modernized- Target Acquisition and Designation Sights / Pilot Night Vision System) Arrowhead. W skład M-TADS, przemieszczającego się zgodnie z ruchami głowy lotnika, wchodzą: kamera termowizyjna, kamera TV, laserowy dalmierz i laserowy wskaźnik celów. Obrazy z M-TADS są wyświetlane na wskaźnikach nahełmowych pilota i strzelca. Natomiast PNVS to kamera termowizyjna służąca do pilotowania i namierzania celów, podążająca za ruchem głowy pilota.  Urządzenie, zabudowane w nosowej części kadłuba, znane pod nazwą oczy Apache'a, od 2005 dowodzi swojej skuteczności podczas działań bojowych US Army i sił zbrojnych innych krajów. 

Od 2005 ponad 1400 systemów kierowania ogniem dla śmigłowców Apache zostało dostarczonych US Army i 16 nabywcom z 15 krajów / Zdjęcie: Lockheed Martin

M-TADS / PNVS daje unikalne zdolności pilotom AH-64 Apache Urządzenia nawigacyjne i celownicze działają niezależnie, więc pilot może bezpiecznie latać używając M-PNVS, podczas gdy strzelec używa M-TADS do namierzania i zwalczania zagrożeń. Jednoczesna obsługa tych urządzeń jest unikatowa - żaden inny śmigłowiec uderzeniowy nie może tego dokonać - powiedział Paul Lemmo, wiceprezes działu Fire Control/SOF CLSS w Lockheed Martin Missiles and Fire Control.

Radar kierowania ogniem APG-78 Longbow, wyprodukowany wspólnie przez Lockheed Martina i Northrop Grummana, umieszczony nad głowicą wirnika nośnego może wykryć ponad 1000 obiektów, niezależnie od pogody, warunków terenowych, czy zakłóceń, zapewniając możliwości precyzyjnego ataku, niezbędne do zwycięstwa. Maksymalnie 256 z nich może być automatycznie sklasyfikowanych i pokazanych załodze na wskaźnikach, z wyborem 16 celów przeznaczonych do natychmiastowego zaatakowania.

Pracujemy z użytkownikami AH-64, aby określić zakres ulepszeń. Nasze modernizacje wyposażenia zapewniają znaczną poprawę parametrów, niezawodności i trwałości użytkowej - powiedział Lemmo.

Na przykład zmodernizowane zestawy czujników obserwacji dziennej (M-DSA) umożliwiają załodze Apache'a zobrazowanie sytuacji taktycznej na wskaźnikach, w kolorze lub w paśmie bliskiej podczerwieni w wysokiej rozdzielczości. Certyfikowany w 2014 M-DSA umożliwia lotnikom szybszą i dokładniejszą identyfikację celów, poza zasięgiem rażenia, przy użyciu bardzo wąskiego pola widzenia i możliwości obejrzenia obrazu w obrazie z większej odległości.

Śmigłowiec wyposażony jest też w zmodernizowaną głowicę o zwiększonej niezawodności, która zastępuje dotychczasowy zespół TADS. Jest to zespół, który mieści M-TADS / PNVS i silniki, które poruszają czujniki. Nowa konstrukcja modułowa polepsza parametry działania  czujników i zapewnia 40-% wzrost niezawodności, a także znacznie skraca czas wykonania  obsługi liniowej, w niektórych przypadkach nawet o 12 godzin.

Radar kierowania ogniem APG-78 Longbow zwiększa skuteczność Apache'a czterokrotnie, a przeżywalność - siedmiokrotnie. Zaktualizowane oprogramowanie, prace nad którym dobiegają końca, zwiększa zdolności działania Apache'a, umożliwiając wykonywanie szerszego spektrum misji, zapewniając zwiększenie świadomości sytuacyjnej, skuteczność i przeżywalność podczas działań na lądzie i na morzu.

Synergia ludzi, czujników i pocisków sprawia, że Apache jest jednym z najbardziej zabójczych i nowoczesnych śmigłowców uderzeniowych w świecie. Nieustannie rozwijamy możliwości naszych systemów kierowania ogniem, aby poradzić sobie z przyszłymi zagrożeniami, aby lotnicy mogli zakończyć misję i bezpiecznie wrócić do domu - powiedział Lemmo. 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.