Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
08 września 2017

W tym roku koncern z Seattle ujawnił podczas MSPO, że zamierza zaoferować Polsce dwa samoloty bojowe - wielozadaniowy transportowiec-tankowiec KC-46 Pegasus i morski samolot wielozadaniowy P-8 Poseidon.

Wielozadaniowy transportowiec-tankowiec KC-46 Pegasus

Są one oparte na słynnych samolotach komunikacyjnych, powszechnie używanych na całym świecie - odpowiednio 767-200ER i 737-800 - dzięki czemu rozwiązane są problemy z ich obsługą techniczną i dostawą części zamiennych. Jednak nie są to samoloty cywilne, ale samoloty specjalnie zaprojektowane do operacji wojskowych, wyposażone w nowoczesną awionikę, urządzenia łączności kodowanej i urządzenia samoobrony.

Dotychczas wyprodukowano i przetestowano 6 KC-46, które wylatały 1850 h i przeprowadziły 1500 kontaktów podczas prób tankowania. Boeing zawarł kontrakt na 34 Pegasusy (3 pierwsze serie produkcyjne) dla US Air Force. Obecnie trwa produkcja ponad 30 z nich. Dostawy rozpoczną się w br. Wstępne wymaganie USAF opiewa na 179 Pegasusów.

Zapytany o możliwość pozyskania KC-46 przez Polskę Bob Schoeffling, odpowiedzialny za ogólnoświatową sprzedaż samolotów tego typu stwierdził, że zwykle od podpisania kontraktu do dostawy, zgodnie z regułami FMS, upływają 4 lata, ale zależy to od wielu czynników (liczby samolotów, konfiguracji, itp.). Konieczne jest też przeprowadzenie oddzielnej procedury FMS dotyczącej wyposażenia wojskowego. Nasze zakłady mogą zwiększyć tempo produkcji, zależnie od potrzeb nabywców.

Morski samolot wielozadaniowy P-8 Poseidon / Zdjęcia: Boeing

Boeing dostarczył też 58 seryjnych P-8 Poseidonów dla US Navy, a dotychczasowe kontrakty opiewają na 91 samolotów tego typu. Koncern zdobył też zamówienia eksportowe na 12 P-8As dla Royal Australian Air Force (dotychczas dostarczono 4), 8 dla Marynarki Wojennej Indii (dostawy już zakończono i zatwierdzono realizację opcji na kolejne 4), Wielkiej Brytanii (9 samolotów) i Norwegii (5 Poseidonów).

Główną zaletą P-8, w porównaniu z innymi samolotami morskimi / ZOP, jest długi zasięg i zdolność do długotrwałego patrolowania akwenu, z wyposażeniem i uzbrojeniem (5 torped przenoszonych w kadłubie i 4 przeciwokrętowe pociski kierowane Harpoon podwieszone pod skrzydłami), dzięki zdolności do pobierania paliwa w powietrzu. Może także wykonywać zadania patrolowe oraz kierowania i dowodzenia nad lądem.

Rozmawialiśmy z polskim rządem na temat P-8 i naszym zdaniem będzie on odpowiedni do zadań patrolowania akwenów oraz rozpoznania elektronicznego, obrazowego i radiolokacyjnego. Ma on odpowiednią wielkość do operowania nad Bałtykiem - podkreślił Bob Schoeffling.

Zdaniem Schoefflinga jeden Poseidon ma zdolności odpowiadające 2-3 mniejszym samolotom o podobnym przeznaczeniu. Dzięki temu do wykonania konkretnej misji wystarczy mniejsza ilość P-8 niż innych samolotów, dzięki czemu obniżają się także koszty zakupu samolotów rozpoznawczych / ZOP.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.