Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ponieważ liczba potwierdzonych informacji dotyczących katastrofy pod Smoleńskiem jest bardzo ograniczona, nadal wiele pytań pozostaje bez odpowiedzi. Pozostają jedynie domysły. Należy przypuszczać, że na wspomnianą katastrofę złożyło się wiele przyczyn, postanowiliśmy więc zebrać nasuwające się pytania, związane z tym wydarzeniem. Odpowiedź na nie może ułatwić nam dotarcie do prawdy o przyczynach smoleńskiej katastrofy.

  • Jakie były komunikaty meteo dla Smoleńska-Siewiernyj przed wylotem Tu-154M z Warszawy i jakie w czasie lądowania w Smoleńsku w dniu 10.04.2010?
  • Czy komunikat pogodowy z godziny 5:00 (6:00 Z) dla lotniska Smoleńsk-Siewiernyj zawierał jakiekolwiek sugestie o tendencjach, które mogły doprowadzić do pogorszenia się warunków na lotnisku docelowym?
  • Czy kiedykolwiek rozważano skorzystanie z lotniska Witebsk (wyposażonego w ILS) jako lotniska zasadniczego?
  • Jaki jest stan techniczny lotniska w Smoleńsku i jego pomocy nawigacyjnych?
  • Czy załoga miała pełną i aktualną dokumentację nawigacyjno-lotniczą rejonu i lotniska docelowego?
  • Czy ktokolwiek zweryfikował stan lotniska po rozwiązaniu pułku transportowego, stacjonującego na tym lotnisku do połowy października 2009? Czy obniżenie rangi lotniska mogło wpłynąć na poziom bezpieczeństwa na lotnisku? Czy strona polska miała świadomość tej zmiany?
  • Czy mapy podejścia odzwierciedlały stan rzeczywisty lotniska w Smoleńsku?
  • Jakie było rozmieszczenie i stan techniczno świateł lotniskowych na lotnisku Smoleńsk-Siewiernyj w dniu katastrofy?
  • Jakie były formalne możliwości zamknięcia lotniska Smoleńsk-Siewiernyj w dniu katastrofy? Kto mógł tego dokonać?
  • Jakie obowiązują minima pogodowe do lądowania dla lotniska Smoleńsk-Siewiernyj?
  • Według jakich procedur odbywało się podejście do lądowania na lotnisku Smoleńsk-Siewiernyj?
  • W jakim stopniu kontroler na lotnisku Smoleńsk-Siewiernyj umiał posługiwać się językiem angielskim?
  • Czy kontrolerzy APCH oraz TWR lotniska mieli uprawnienia do realizowania międzynarodowych procedur prowadzenia kontroli?
  • W jakim języku odbywała się korespondencja Tu-154M 101 i służb APCH i TWR Smoleńsk-Siewiernyj?
  • Czy istniała możliwość sprowadzenia na czas lądowania polskich samolotów polskiego kontrolera? Jeśli tak, to czemu tego nie zrobiono?
  • Jakie warunki do lądowania podały służby lotniska Smoleńsk-Siewiernyj Tu-154M?
  • Jaki rodzaj ciśnienia (QNH, QFE) podały załodze Tu-154M 101 służby lotniska w Smoleńsku? Czy załoga miała świadomość o jakim rodzaju ciśnienia dostała informację z lotniska Smoleńsk-Siewiernyj?Skąd i kiedy służby lotniska Smoleńsk-Siewiernyj uzyskały wartość ciśnienia podaną załodze polskiego samolotu?W jakich jednostkach służba lotniska Smoleńsk-Siewiernyj podawała wysokość na jakiej znajdował się samolot (stopy, czy metry)?
  • W jaki sposób przebiegało sprowadzanie Tu-154M 101 do lądowania na lotnisku Smoleńsk-Siewiernyj w dniu katastrofy? Jaki był przebieg korespondencji radiowej?
  • Czy w czasie przygotowań do przedsięwzięcia zaplanowano użycie zapasowego lotniska, nie tylko jako miejsca lądowania, ale jako zapasowego miejsca, z którego można by było zabrać pasażerów do Katynia drogą lądową?
  • Czy były naciski na załogę w czasie lotu bądź przed lotem, aby lądować w Smoleńsku pomimo złej pogody?
  • Jak wyglądała koordynacja przygotowań do wizyty? Czy BOR przygotował listę kontrolną spraw niezbędnych dla alternatywnego sprawdzenia bezpieczeństwa wizyty z różnych punktów widzenia?
  • Czym się różni zabezpieczenie wizyty oficjalnej i nieoficjalnej, zarówno po stronie polskiej jak i rosyjskiej?
  • Jakie kryteria musi spełnić pilot wojskowy, aby latać w 36. SPLT?
  • Czy pilotem w 36. SPLT może zostać każdy absolwent WSOSP w Dęblinie?
  • Jaki był poziom wyszkolenia poszczególnych członków załogi?
  • Jakie doświadczenie lotnicze - nalot na Tu-154M w charakterze dowódcy załogi i II pilota - mieli obaj piloci? Jaki mieli nalot w warunkach IMC/IFR na tym typie samolotu?
  • Jakie doświadczenie w lotach Tu-154M miał nawigator załogi z dnia 10.04.2010? Ile lotów wykonał i w jakim czasie? Kiedy rozpoczął loty tym typem samolotu?
  • Czy w przeszłości członkowie załogi mieli jakiekolwiek incydenty podczas lotów Tu-154M?Jaki nalot roczny na Tu-154M w charakterze pilota mieli obaj piloci w latach 2006-2010?
  • Czy załoga (dowódca załogi, II pilot oraz nawigator) miała poświadczone uprawnienia do wykonywania lotów według przepisów cywilnych? Jeśli tak, to kiedy zostały im nadane, przez kogo i kiedy były ostatnio weryfikowane?
  • Jakie były minimalne warunki pogodowe do lądowania dla członków załogi, zgodnie z ich uprawnieniami dla wyposażenia radionawigacyjnego jak na lotnisku Smoleńsk-Siewiernyj?
  • Czy załoga ustawiła sobie sygnalizację ostrzegawczą na radiowysokościomierzu? Jeśli tak, to na jaką wartość?
  • Jaki był podział obowiązków podczas podejścia do lądowania 10.04.2010?
  • Kto odczytywał wskazania wysokościomierza? Czy któryś z członków załogi obserwował wskazania radiowysokościomierza i podawał jego wskazania pilotowi?
  • Kto z członków załogi Tu-154M 101 prowadził korespondencję radiową z lotniskiem Smoleńsk-Siewiernyj?
  • Kiedy lądował polski Jak-40 i jakie były wówczas warunki do lądowania?
  • Jaką informację o warunkach pogodowych przekazali załodze Tu-154M 101 piloci Jaka-40?
  • Jakie doświadczenie lotnicze miała załoga Jaka-40, który lądował na lotnisku Smoleńsk-Siewiernyj przed Tu-154M 101?
  • Dlaczego nawigatorem w tak ważnym locie był pilot o minimalnym (praktycznie żadnym) doświadczeniu na Tu-154M i żadnym doświadczeniu w pilotowaniu tego samolotu? Ile operacji (start-lądowanie) wykonał jako nawigator Tu-154M?
  • Czy zgodnie z normą ten nawigator prowadził korespondencję radiową i kontrolował wysokość na swoich przyrządach? Jeśli tak, to jaka była jego znajomość języka rosyjskiego?
  • Czy podczas odbioru po remoncie stwierdzono jakieś usterki techniczne samolotu?
  • Czy podczas eksploatacji samolotu Tu-154M 101, od momentu odbioru po remoncie do chwili wypadku,
  • stąpiły jakieś problemy techniczne?
  • Jakie były minima do lądowania na lotnisku Smoleńsk-Siewiernyj ze względu na wyposażenie samolotu?
  • Czy lotnisko Smoleńsk-Siewiernyj znajdowało się w bazie danych systemu TAWS w Tu-154M (pamiętając, że nie ma go w ogólnodostępnej bazie danych dla tego urządzenia)?
  • W jaki sposób działa układ zarządzania lotem Universal Avionics FMS UNS-1D i TAWS w sytuacji, gdy podchodzi się do lądowania na lotnisku, którego nie ma w bazie danych?
  • Czy załoga posługiwała się systemem TAWS podczas lądowania w Smoleńsku?
  • Kiedy system TAWS został zamontowany w Tu-154M 101?
  • Czy załoga była biegła w obsłudze systemu TAWS?
  • Jak wyglądał kurs MCC (Multi Crew Coordination), który ukończyli I i II pilot?
  • Czy obaj piloci kiedykolwiek mieli szansę na przetrenowanie sytuacji awaryjnych w symulatorze samolotu Tu-154M?
  • Czy częste zmienianie pozycji (lewy, prawy fotel - w przypadku kpt. Protasiuka w środę leciał na prawym, w sobotę na lewym fotelu) to standard w 36. SPLT?

Skrzydlata Polska - 05/2010
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.