Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autor: Bartosz Głowacki

23 kwietnia, na terenie 23. Bazy Lotniczej w Mińsku Mazowieckim odbyło się przekazanie dowodzenia nad Polskim Kontyngentem Wojskowym Orlik 3 oraz Zespołem Lotniczym PKW Afganistan. W trakcie uroczystości gen. dyw. Krzysztof Załęski, pełniący obowiązki dowódcy Sił Powietrznych, podpisał protokół przekazania kontyngentu w podporządkowanie gen. dyw. pil. Sławomirowi Dygnatowskiemu, p.o. dowódcy Operacyjnego Sił Zbrojnych.


PKW Orlik 3 jest 24 rotacją wojsk lotniczych NATO, zaangażowaną w misję Air Policing dla potrzeb państw bałtyckich. Podobnie jak poprzednio, na Litwę wysłane zostaną samoloty MiG-29, po raz drugi ze składu 1. ELT / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

W celu właściwego przygotowania pobytu i służby polskich lotników w dniach 15-16 marca na Litwie przebywała grupa rekonesansowa pod dowództwem ppłk. dypl. Dariusza Zabłockiego z 23. BLot. i ppłk. pil. Roberta Kozaka - dowódcy 1. ELT. Szereg spotkań z przedstawicielami Karines Oro Pajegos (lotnictwa wojskowego Litwy) pozwolił na uzgodnienie sposobu funkcjonowania PKW na terenie 1. Aviacijos Baze Siaulai (Szawle). Dodatkowo żołnierze biorący udział w rekonesansie zapoznali się z warunkami pracy pełniącego obecnie dyżur kontyngentu francuskiego.

SZKOLENIE PRZED MISJĄ

Natomiast w dniach 6-15 kwietnia w Mińsku Mazowieckim przeprowadzono szkolenie zgrywające. Całość etatowej obsady PKW Orlik 3 wzięła udział w cyklu zajęć mających na celu przygotowanie poszczególnych osób funkcyjnych i zespołów do funkcjonowania i pracy w bazie w Saiulai.

Finałowym etapem szkolenia było ćwiczenie certyfikujące kontyngent Jastrząb 10, którego kierownikiem był szef szkolenia Sił Powietrznych gen. dyw. pil. Anatol Czaban. Ćwiczenie, kontrolowane przez zespół oficerów z Dowództwa Operacyjnego i Dowództwa Sił Powietrznych z gen. dyw. pil. Sławomir Dygnatowskim na czele, miało na celu sprawdzenie personelu latającego i zabezpieczającego oraz systemów dowodzenia łączności przed przekazaniem kontyngentu z Dowództwa Sił Powietrznych do Dowództwa Operacyjnego, odpowiadającego za wszystkie misje prowadzone przez Wojsko Polskie poza granicami kraju. W trakcie ćwiczenia zrealizowano szereg zadań, w tym również związane z realnym przechwyceniem samolotów-naruszycieli przestrzeni powietrznej przez parę dyżurną samolotów MiG-29.

Zadaniem PKW Orlik 3 będzie obrona przestrzeni powietrznej Estonii, Litwy i Łotwy - patrolowanie i niedopuszczenie do naruszania granic oraz udzielanie pomocy samolotom wojskowym i cywilnym w sytuacjach awaryjnych (tzw. Air Policing). Celem misji jest zapewnienia jednolitego poziomu bezpieczeństwa oraz kolektywnej obrony w ramach NATO.

MIGI-29 PO RAZ TRZECI

Wbrew zapowiedziom ministra obrony Bogdana Klicha, Siły Powietrzne nie zdecydowały się na wysłanie w ramach PKW Orlik 3 samolotów F-16, ponownie wybierając jednostkę wyposażoną w MiGi-29. Jak stwierdził gen. dyw. pil. Sławomir Dygnatowski, o wyborze sprzętu zadecydowały względy ekonomiczne. Samoloty MiG-29 zostały już sprawdzone w tego rodzaju misjach, a personel ma doświadczenie w ich eksploatacji w tamtejszych warunkach - dodał gen. Dygnatowski.


Skrzydlata Polska - 05/2010
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.