Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Andrzej Amerski, Andrzej Wrona

Ubiegły rok obfitował w kilka ważnych inwestycji oraz ciekawych wydarzeń na lotnisku im. W. Reymonta w Łodzi, które są warte odnotowania i będą miały znaczący wpływ na dalszą działalność portu. Wyniki przewozów za 2012 uplasowały łódzkie lotnisko wysoko w krajowych statystykach dynamiki wzrostu liczby odprawianych pasażerów i ładunków.

Widok z lotu ptaka na Terminal 3 oraz płyty postojowe. W głębi widoczny Terminal 2, w którym odbywały się odprawy do momentu uruchomienia trójki / Zdjęcie: Andrzej Amerski

Jednym z najistotniejszych wydarzeń na lotnisku im. Reymonta była rozbudowa infrastruktury pasażerskiej. Zakończył się etap rozwiązań tymczasowych.

Terminal 3 jest docelowym obiektem przeznaczonym do obsługi pasażerów łódzkiego lotniska. Został zaprojektowany przez architekta Leszka Szostaka, który wcześniej zaprojektował terminale we Wrocławiu i w Goleniowie. Akt erekcyjny pod budowę łódzkiego obiektu wmurowano uroczyście 8 stycznia 2010 i tym samym rozpoczęto realizację projektu. Nowy budynek portu lotniczego został oddany do użytku 30 czerwca, po przeszło trzyletniej budowie. Oficjalne uroczystości otwarcia z udziałem władz wojewódzkich i miejskich odbyły się 1 czerwca 2012. Dzień później 250 łodzian zostało zaproszonych do zwiedzenia portu, jednocześnie uczestnicząc w jego pierwszym teście polegającym na sprawdzeniu funkcjonalności obiektu. Pierwszymi pasażerami odprawionymi w nowym terminalu byli uczestnicy lotu Gdańsk–Łódź, który odbył się 6 czerwca samolotem ATR-42, należącym do nieistniejącego już przewoźnika OLT Express. Ostatecznie od 30 czerwca 2012 wszystkie operacje lotnicze, nie licząc General Aviation realizowane na łódzkim lotnisku, obsługiwane są w Terminalu 3 (przez pierwsze kilkanaście dni czerwca pracowały równolegle dwa Terminale 2 i 3).

Nowy terminal ma powierzchnię ponad 25 tys. m2 oraz całkowitą kubaturę 126 205 m3. Na czterech kondygnacjach znajdują się m.in.: sortownia bagażu, salon VIP, salon business executive lounge, lokale gastronomiczne, taras widokowy, kącik małego pasażera. W elewacji terminalu użyto aluminium i szkła, natomiast sam kształt bryły jest inspirowany skrzydłem samolotu. W terminalu zostało zainstalowanych 15 stanowisk odprawy oraz 5 bramek, które umożliwiają obsługę około 1300 pasażerów w ciągu godziny, co pozwala na odprawienie od 4 do 6 samolotów typu Airbus 320 lub Boeing 737. Roczna przepustowość terminalu szacowana jest na 1,5 do 2 mln podróżnych. W nowym budynku, oprócz strefy ogólnodostępnej, znajdują się również pomieszczenia dla Straży Granicznej, Urzędu Celnego oraz Służby Ochrony Lotniska.


Skrzydlata Polska - 02/2013
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.