Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Dariusz Jeżewski

Jak co roku w połowie września płyta lotniska NAS Oceana wypełnia się tłumem entuzjastów lotnictwa. Zbierają się oni na jednym z największych pokazów lotniczych w Ameryce, w sobotę i niedzielę jest tam około 60–70 tysięcy widzów. To jedno z nielicznych miejsc, gdzie można zobaczyć tzw. night show, czyli pokaz o zmierzchu, bardzo widowiskowe prezentacje statków powietrznych z różnymi efektami specjalnymi w świetle zachodzącego słońca. Główną atrakcją nocnej części pokazów, już w kompletnych ciemnościach, jest przelot z dużą prędkością myśliwca F/A-18 Hornet z włączonymi dopalaczami i zsynchronizowane odpalenie przez pirotechników ściany ognia o długości ponad 600 m. Jest to coś, co pozostaje w pamięci zaskoczonych widzów przez długi czas!

F/A-18C Hornet we wspólnej formacji z jedynym latającym Helldiverem na świecie. Formację zaprezentowano na pokazach w NAS Oceana / Zdjęcie: Dariusz Jeżewski

Naval Air Station Oceana – największa baza lotnictwa morskiego USA na wschodnim wybrzeżu zajmuje obszar ponad 2000 ha i jest domem lub miejscem pracy dla 20 000 osób. Ponad 250 samolotów z osiemnastu eskadr F/A-18 Hornet oraz eskadra wsparcia logistycznego VR-56, używa na co dzień czterech pasów startowych, z których najdłuższy ma ponad 3,5 km.

NAS Oceana, jak przystało na dużą bazę lotniczą, w imprezie w 2012 zgromadziła pokaźną listę czołowych gwiazd amerykańskich pokazów lotniczych, którzy wraz z lokalnymi pilotami F/A-18C Hornet i F/A-18F Super Hornet wypełnili cały dzień atrakcyjnym programem. Piloci wojskowi bazy przygotowali też prezentację symulowanych ataków bombowych, tankowanie w powietrzu pomiędzy dwoma Hornetami, jak również przelot w szyku delta sześciu F-18 Hornet, czyli tzw. Navy Fleet Flyby.

Z cywilnych pilotów niewątpliwie ogromne wrażenie robi oryginalny styl latania Johna Mohra, mającego 25 000 h nalotu na prawie wszystkim co ma, lub miało skrzydła. Lata on sześćdziesięcioletnim, dwupłatowym Stearmanem, pomalowanym w oryginalne niebiesko-żółte barwy. Manewry na granicy utraty sterowności, wyprowadzanie samolotu z figur akrobacji na wysokości metra nad ziemią, celowe wyłączanie silnika w locie i starannie wyreżyserowany dramatyczny program pokazu zapiera dech w piersiach widzów i zachwyca pilotów doceniających kunszt pilotażu tego doświadczonego awiatora.

Najmłodszym latającym pilotem był 21-letni Kevin Coleman, który pokazał świetne opanowanie samolotu akrobacyjnego Extra 300HP. Kevin pierwszy samodzielny lot wykonał gdy miał 16 lat, a na siedemnaste urodziny otrzymał własną licencję pilota.

Ze stałych bywalców pokazów na wschodnim wybrzeżu nie zabrakło Billa Leffa i jego srebrzystego Texana oraz efektownego pokazu nocnego na motolotni z efektami pirotechnicznymi w wykonaniu Dana Buchanana. Trzeba tu wspomnieć, że w 1981 Dan uległ wypadkowi i jest sparaliżowany od pasa w dół. Pytany, dlaczego lata, często z uśmiechem odpowiada: Latam, bo nie mogę chodzić!


Skrzydlata Polska - 02/2013
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.