Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Grzegorz Sobczak

Zrzeszanie producentów przemysłu lotniczego w celu efektywniejszego prowadzenia działalności jest zjawiskiem znanym – również w Polsce. Weźmy dla przykładu Dolinę Lotniczą, która zrzesza kilkadziesiąt większych i mniejszych przedsiębiorstw i stanowi organizację reprezentującą to środowisko w wielu aspektach. Niedawno Skrzydlata Polska miała okazję zapoznać się z podobną strukturą funkcjonującą w Wielkiej Brytanii – Lotniczym Klastrem Południowo-Wschodniej Anglii.

Klaster obejmuje łącznie 900 przedsiębiorstw, w których zatrudnionych jest ponad 60 tys. pracowników. Wśród członków klastra znajdujemy zakłady takich potęg jak Rolls-Royce, AgustaWestland, Safran Messier-Dawty Bugatti, GKN Aerospace, Airbus, Boeing, Qinetiq i inne.

Koncepcja klastra była typowa, chodziło o powiązanie przedsiębiorstw współpracujących ze sobą w większych projektach i wspólne wysiłki na rzecz prac badawczo-rozwojowych. Prowadzone są również wspólne programy nauczania, realizowane we współpracy z działającymi w regionie uczelniami wyższymi.

Problemy z utrzymaniem na rynku niektórych producentów lotniczych skłoniły brytyjskie władze do rozważenia dość nieoczekiwanego wyjścia – oddania niektórych kluczowych zakładów lotniczych w obce ręce. Niewiele jest państw, w których tak jak w Wielkiej Brytanii dba się o tradycję, stąd też pomysł sprzedawania brytyjskich zakładów, o tradycjach sięgających początku XX wieku, wywołała szerokie dyskusje. Decyzja jednak zapadła i ostatecznie kilka dużych zakładów trafiło w ręce światowych koncernów. Wbrew początkowym obawom, skutek takiego działania był pozytywny. Zakłady nie tylko utrzymały produkcję, ale stały się ważnym elementem dużych organizacji produkcyjnych o globalnym zasięgu. Niektóre z tych zakładów weszły w skład Lotniczego Klastra Południowo-Wschodniej Anglii.


Skrzydlata Polska - 03/2013
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.