Bieżący rok będzie obfitował w nowości w dziedzinie przepisów lotniczych i to nie tylko tych tytułowych – europejskich. Najszybciej dotknie nas praktyczne wprowadzenie nowych przepisów, dotyczące licencjonowania. Potem, prawdopodobnie późną wiosną, zostaną opublikowane przepisy dotyczące lotnisk, a jesienią wejdą już w życie przepisy operacyjne. Niejako dla okraszenia całości czeka nas wprowadzenie Krajowego Programu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym. Dużo jak na jeden rok.
Nowe FCL-e, a w zasadzie przepisy stanowiące załączniki do rozporządzenia WE 1178/2011 wchodzą kilkanaście dni wcześniej niż to planowano w zeszłym roku. Zmiana ta wynika z nowelizacji prawa lotniczego i konieczności wdrożenia nowych regulacji do 18 marca br. Ale na samym początku zmiany nie będą jeszcze bolesne dla środowiska, ponieważ dotyczą przede wszystkim Urzędu Lotnictwa Cywilnego, jego procedur i sposobu w jaki będą wydawane licencje. Niestety, z biegiem czasu ten stan będzie ulegał zmianie i do kwietnia przyszłego roku będzie konieczne wprowadzenie zmian we wszystkich instrukcjach ośrodków szkoleniowych, które chcą wydawać licencje europejskie.