Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

30 lipca br., warszawskie lotnisko im. Fryderyka Chopina, na krótko zmieniło swój charakter komunikacyjnego portu lotniczego. Stało się to za sprawą pięciu wojskowych samolotów Rumuńskich Sił Powietrznych. Odwiedziny wojskowych statków powietrznych nie są na Okęciu rzadkością, skąd więc ta sensacja?

Na kilka godzin fragment lotniska im. Fryderyka Chopina upodobnił się do bazy lotnictwa bojowego

Poruszenie wywołały cztery samoloty. Były to... MiG-21MF, a w zasadzie ich zmodernizowana w Izraelu wersja, określana jako Lancer (Lansjer). Należą one do grupy 110 samolotów przygotowanych przez IAI (Israel Aerospace Industries) Lahav do warunków współczesnego pola walki. Efektem kontraktu o wartości 300 mln USD, podpisanego przez rząd rumuński pod koniec 1993, jest przeprojektowanie instalacji elektrycznej, a także całkowita wymiana systemów awioniki pilotażowej i bojowej samolotów. Na pokładzie umieszczono, między innymi, wielozakresowy radar Elta EL/M 2032, umożliwiający wykorzystywanie pocisków rakietowych powietrze-powietrze Rafael Python 3 lub Matra Magic 2. Radar może wykrywać obiekty w odległości do 80 km od samolotu.

Jak na lotnisko komunikacyjne widok nietypowy. Samolot myśliwski na tle LOT-owskiego transatlantyku i budynku Terminalu 1

Informacje pilotażowe, taktyczne i techniczne prezentowane są na dwóch kolorowych wyświetlaczach LCD (o rozdzielczości 600 pikseli na linię). Nad tablicą przyrządów umieszczono nowoczesny ekran wyświetlacza przeziernego ELOP 921, pozwalający na prezentację danych nawigacyjnych oraz taktycznych, zarówno w zakresie parametrów lotu, jak i walki powietrznej oraz atakowania celów naziemnych. Obraz wyświetlacza rejestrowany jest przez miniaturową kamerę, przesyłającą sygnał do rejestratora pokładowego. System transmisji danych pozwala na wykorzystywanie uprzednio zaprogramowanych parametrów, dla realizowania wyznaczonego zadania. Realizowane jest to za pomocą kart pamięci PCMCIA.

Odmieniona i odmłodzona kabina MiGa-21 MF. Na tablicy przyrządów dwa wielofunkcyjne monitory LCD, ponad nimi zespół wyświetlacza przeziernego ELOP 921. Na ramie wiatrochronu, u góry, nieco po prawej, widoczna miniaturowa kamera rejestrująca obraz prezentowany na wyświetlaczu przeziernym

Wyposażenie nawigacyjne umożliwia korzystanie z systemów podejścia i lądowania VOR/ILS/DME oraz odbieranie danych GPS.

Wymieniono także układy identyfikacji. Sowiecką Sirenę 3 zastąpiono systemem Elisra SPS-20 RWR zintegrowanym z zespołem wyrzutni ładunków zakłócających (30 sztuk) i flar (15). Całość uzupełnia układ emitowania zakłóceń aktywnych Elta ECM.

W trakcie modernizacji nie odrzucono jednak wszystkich oryginalnych urządzeń. Jako nadal wysoce efektywne pozostawiono układy autopilota AP-155, radiokompas ARK-10, a w systemie wyposażenia bojowego pozostawiono dwulufowe działko GSz-23L.

Piloci Lancerów wyposażeni są w hełmy Elbit DASH (Display And Sight Helmet - hełm z projekcją i celownikiem).

DZIESIĘĆ LAT SŁUŻBY

Pierwsze unowocześnione MiGi-21MF zostały dostarczone do Rumunii pod koniec 1996. Oficjalnie do służby weszły w marcu 1997. Jednostką, która jako pierwsza została całkowicie wyposażona w Lancery, była Grupul 95 Aviatie Vanatoare, stacjonująca w Bacău. Ostatni zmodernizowany samolot przekazano 16 kwietnia 2003. Został on skierowany do 71 bazy lotniczej w Cămpia Turzii.

Rumuńskie Lancery na Okęciu, po opuszczeniu drogi startowej

Lancery wielokrotnie były prezentowane na światowych wystawach lotniczych. Od momentu wprowadzenia ich do wyposażenia zaczęły się również pojawiać na ćwiczeniach międzynarodowych organizowanych w ramach współpracy Rumunii z państwami ościennymi oraz członkami NATO.

Dzięki tak szeroko przeprowadzonej modernizacji samoloty będą mogły być wykorzystywane operacyjnie do 2010, w pełnej kompatybilnoś-ci ze standardami sprzętu NATO.

W DRODZE NA LITWĘ

Jaki był jednak cel wizyty rumuńskich samolotów bojowych oraz towarzyszącego im transportowego Ana-26 na warszawskim lotnisku?

Lancjerzy - rumuńscy piloci zmodyfikowanych MiGów-21MF

Otóż grupa ta wykonywała przelot z Rumunii na Litwę, gdzie w ramach zobowiązań NATO realizowała będzie misję Air Policing, a Okęcie było najkorzystniej zlokalizowanym, względem trasy przelotu, lotniskiem na którym możliwe było uzupełnienie paliwa.

Misja Air Policing jest operacją powietrzną realizowaną przez państwa członkowskie NATO, zgodnie z V artykułem Traktatu Waszyngtońskiego. Jej celem jest demonstracja sojuszniczej solidarności, a także zapewnienie jednolitego poziomu bezpieczeństwa nowo przyjętych państw bałtyckich Sojuszu oraz kolektywnej obrony, prowadzonej w ramach Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej Układu Atlantyckiego. Misja Air Policing realizowana jest w przestrzeni powietrznej państw bałtyckich od dnia ich wstąpienia do NATO (29 marca 2004). Rumuńs-cy lotnicy 1 sierpnia br. przejęli na okres kolejnych czterech miesięcy, opiekę nad terytorium Litwy od pilotów francuskich. Jest to 13 zmiana kontyngentu lotniczego NATO w tym państwie.

Po uzupełnieniu paliwa Lancery odleciały na Litwę

Przypomnijmy, że również polscy lotnicy realizowali to zadanie. Sześciu pilotów i 4 samoloty MiG-29, wydzielone z 1. Eskadry Lotnictwa Taktycznego, personel techniczny oraz specjalistyczny sprzęt do obsługi samolotów z 23. Bazy Lotniczej i 1. ELT, w ramach Polskiego Kontyngentu Wojskowego Orlik, pełnili od 30 grudnia 2005 do 31 marca 2006 24-godzinny dyżur bojowy na litewskim lotnisku Siauliai.

Kariera MiGa-21 w Polsce zakończona została rozkazem dowódcy Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej nr 150, wydanym 8 grudnia 2003. Dokument ten nakazał całkowite zaprzestanie szkolenia i wykonywania lotów na samolotach MiG-21 wszystkich typów oraz prowadzenia ich modernizacji. Ostatnią jednostką polskiego lotnictwa wykorzystującą samoloty MiG-21 była 3. ELT z poznańskich Krzesin. Czy decyzja o złomowaniu polskich MiGów była słuszna? Odpowiedź na to pytanie wykracza poza temat niniejszego artykułu.

Tekst i zdjęcia: Paweł Kłosiński


Skrzydlata Polska - 09/2007

    Temat numeru: Lotnictwo Wojskowe

  • Defilada

    Z okazji Święta Wojska Polskiego oraz dla uczczenia 87 rocznicy Bitwy Warszawskiej 15 sierpnia, decyzją ministra obrony narodowej, odbyła się w Warszawie defilada wojskowa. Alejami Ujazdowskimi przemaszerowało około 1000 żołnierzy, przejechały również samobieżne zestawy rakietowe, wozy opancerzone oraz czołgi. W pokazie wyposażenia wojskowego nie zabrakło również akcentów lotniczych. Nad głowami licznie zgromadzonej publiczności przeleciały śmigłowce lotnictwa Wojsk Lądowych oraz Marynarki Wojennej, a także samoloty Sił Powietrznych.

  • Od wydawcy

    Z lotu po kraju

    Z lotu po świecie

    Transport lotniczy

  • Tańsze loty przez Syberię

    Wkrótce, trwający ponad 20 lat, konflikt interesów między państwami członkowskimi UE a Federacją Rosyjską w sprawie przelotów nad Syberią zostanie całkowicie rozwiązany. Pobieranie przez Rosję haraczy od europejskich przewoźników lotniczych, za sam fakt wyboru trasy przez jej obszar, będzie już tylko koszmarem z przeszłości. Od września tego roku zaczną tanieć bilety do państw Azji Wschodniej.

  • Nowy terminal w Pyrzowicach

    30 lipca odbyło się uroczyste otwarcie nowego terminalu pasażerskiego Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Jego budowa i wyposażenie kosztowały ok. 80 mln zł. Dzięki inwestycji ogólna powierzchnia terminalu lotniska wzrosła trzykrotnie, a przepustowość portu – ponad dwukrotnie. Potencjalne potrzeby są jednak większe, dlatego już w przyszłym roku ruszą przygotowania do budowy nowego terminalu. Impreza miała jedynie charakter oficjalny, bowiem terminal działa już od 9 lipca.

  • Lotnictwo wojskowe

  • Rumuńskie Lancery na Okęciu

    30 lipca br., warszawskie lotnisko im. Fryderyka Chopina, na krótko zmieniło swój charakter komunikacyjnego portu lotniczego. Stało się to za sprawą pięciu wojskowych samolotów Rumuńskich Sił Powietrznych. Odwiedziny wojskowych statków powietrznych nie są na Okęciu rzadkością, skąd więc ta sensacja?

  • Z wiatrem w zawody

  • Europejski medal

    Po raz siódmy odbyły się Mistrzostwa Europejskiej Federacji Spadochronowej (UEP). Tradycyjnie odbywają się one w różnych krajach, z których związki spadochroniarzy należą do UEP. Tym razem zorganizowane zostały w Altenstadt (Niemcy), w dniach 12–16 lipca.

  • Brąz Joanny

    W Romorantin we Francji odbyły się IV Szybowcowe Mistrzostwa Świata Kobiet w klasach: klubowej, standard i 15-metrowej. We wszystkich klasach rozegrano po 9 konkurencji. Z 5 reprezentantek Polski najlepszy rezultat – brązowy medal w klasie standard – uzyskała startująca szybowcem LS 8, pilotka samolotów komunikacyjnych PLL LOT, Joanna Biedermann z Aeroklubu Grudziądzkiego. Z brązową medalistką mistrzostw świata rozmawia Mariusz Kłosowski.

  • Mistrzostwa Polski i Czech

    Tegoroczne XVIII Mikrolotowe Mistrzostwa Polski odbyły się w Trzebiczu Nowym k. Drezdenka. Dopisała pogoda, a zaangażowanie i wysiłek gospodarzy były imponujące. Był to w istocie wielki, kilkudniowy festyn lotniczy, z udziałem tysięcy gości.

  • Modelarstwo

  • Fascynujące skrzydełka

    Międzynarodowa Federacja Lotnicza FAI od szeregu już lat nie panuje nad niczym nieograniczonym rozwojem technologicznym w wielu klasach modeli latających. Skutkiem tego modele stają się coraz bardziej kosztowne i coraz mniej modelarzy stać jest na uprawianie modelarstwa lotniczego na poziomie międzynarodowym.

  • Wokół lotniska

    Klub 1:72

  • Startowałem w Monza

    Monza, lombardzkie miasto położone 12 km na północ od Mediolanu, słynie głównie z Autodromo Nazionale di Monza, najszybszego toru wyścigowego Formuły 1, zbudowanego w 1922. Po ubiegłorocznym wyścigu na tym torze na podium stanął pierwszy Polak w historii Formuły 1 – Robert Kubica. Kilka kilometrów od la Pista Magica (tak Włosi nazywają swój tor wyścigowy), na obrzeżach pięknego Parco Monza w osiemnastowiecznym pałacu Villa Reale di Monza (zbudowanym przez słynnego architekta Giuseppe Piermarini na polecenie Wielkiej Księżnej Marii Teresy) odbył się 15–16 czerwca konkurs modelarski – Mostra Concorso Modellismo Statico – Monza Models 2007.

  • Z kart historii

  • Pamiętnik z Kampanii Wrześniowej cz. I

    Wacław Oyrzanowski, urodził się 18 września 1903. W czerwcu 1920 jako gimnazjalista zgłosił się do WP. Następnie od grudnia 1923 służył w 1 Pułku Lotniczym w Warszawie, w personelu technicznym 14 Eskadry Lotniczej, 212 Eskadry Bombowej i 216 Eskadry Bombowej. W latach 1926–1927 odbył kurs pilotażu w Centralnej Szkole Podoficerów Pilotów w Bydgoszczy, po czym powrócił do 1 Pułku Lotniczego. Brał udział w kampanii 1939 jako szef mechaników 16(216) Eskadry Bombowej w składzie Brygady Bombowej.

  • Wizyta szkockich kadetów

    1333 Squadron Air Training Corps (1333 Dywizjon Korpusu Szkolenia Lotniczego) jest jednostką grupującą kadetów lotniczych (młodzież w wieku gimnazjalnym i licealnym) z tej części Szkocji. W ramach zajęć w dywizjonie przechodzą oni podstawowe przysposobienie ogólnowojskowe, połączone z wychowaniem historyczno-patriotycznym. W ostatnim roku, w ramach projektu edukacyjnego, kadeci prowadzili badania biografii tych polskich lotników. Nawiązano w związku z tym kontakt z ambasadą RP w Londynie. Ukoronowaniem projektu była wizyta kadetów w Polsce, na zaproszenie Sił Powietrznych RP, w dniach 19–26 czerwca.

  • Astronautyka

  • Wycieczka w kosmos

    Targi na Le Bourget w Paryżu od lat mają opinię najważniejszego i najbardziej prestiżowego wydarzenia w świecie lotniczym. Po raz pierwszy wystawa aeronautyczna odbyła się w 1909 – można było na niej obejrzeć same nowości ówczesnego lotnictwa jak balony, pierwsze samoloty i silniki. Zjeżdżali się zagraniczni goście, aby obejrzeć prezentowane tu nowoczesne wynalazki. Wraz z rozwojem technologii kosmicznych targi stały się również znaczącą imprezą w dziedzinie kosmonautyki. Dlatego, jako grupa młodych, żądnych wiedzy przyszłych inżynierów, a obecnych studentów wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej postanowiliśmy tam pojechać i wszystko dokładnie obejrzeć. Dzięki przychylności dziekana, prof. Krzysztofa Kędziora, nasze marzenia mogły się ziścić. To, co zobaczyliśmy, przerosło nasze najśmielsze oczekiwania.

  • Krakowskie święto lotnictwa

    W ostatni czerwcowy weekend w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbyła się czwarta już edycja Małopolskiego Pikniku Lotniczego. W tym roku na krakowskim niebie podziwiać można było takie sławy akrobacji lotniczej jak Peter Besenyei z Węgier i Ali Öztürk z Turcji. Sensacją był też pokaz węgierskiego Lisunowa Li-2.

  • LOT Nowiny

    Nasze trasy

    Recenzje

    Listy

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.