Altair

Archiwum Nowy numer Redakcja

Raport WTO

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Dwumiesięcznik. Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Lotnik GAM

Miesięcznik LOTNIK general aviation magazine dla osób profesjonalnie i z zamiłowania zajmujących się lotnictwem użytkowym w tym przede wszystkim jego praktycznym aspektom.

Autoryzacja
Resetuj hasło

e-RAPORT MSPO 1/2010 - Propozycja Bumaru: Wielozadaniowa Platforma Bojowa Anders

05 września 2010

Podczas MSPO 2010 w Kielcach swoją wielką premierę ma najnowszy pojazd opancerzony, opracowany w Polsce siłami OBRUM w Gliwicach przy wsparciu Grupy Bumar. Wóz Wsparcia Ogniowego ze 120-mm gładkolufową armatą RUAG powstał na bazie najnowszej polskiej Wielozadaniowej Platformy Bojowej Anders.

Przyjęte w projekcie Wozu Wsparcia Ogniowego (Lekkiego Czołgu) rozwiązania techniczne i dokonany dobór komponentów pozwalają zaliczyć Wóz Wsparcia Ogniowego (zwany też Polskim Lekkim Czołgiem) na bazie Wielozadaniowej Platformy Bojowej do generacji rozwojowej III+ wśród światowych rozwiązań głównych czołgów bojowych (MBT) / Zdjęcie: Ireneusz Roszczyk/OBRUM

Anders jest świadectwem możliwości intelektualnych kadry naukowo-technicznej i badawczej oraz zdolności sił wytwórczych Polskiego Przemysłu Obronnego. Jest wynikiem realizacji przez OBRUM, w konsorcjum z Wojskową Akademią Techniczną i Wojskowymi Zakładami Mechanicznymi SA w Siemianowicach Śląskich, projektu rozwojowego nr O R00 0030 05 Lekki Czołg, finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Projekt Wozu Wsparcia Ogniowego i Wielozadaniowej Platformy Bojowej jest wynikiem:

  • przeprowadzonych w OBRUM studiów literaturowych i prac analitycznych nad programami FCSS, NGP, FRES, SEP realizowanymi przez wiodące państwa (USA, Niemcy, W Brytania, Szwecja),
  • programu Polska Wizja Przyszłego Pola Walki - studium zrealizowanego pod kierunkiem OBRUM,
  • doświadczeń kadry intelektualnej OBRUM wynikających z opracowania i wdrożenia nowych rodzajów sprzętu pancernego i saperskiego dla SZ RP oraz jego modernizacji,możliwości technicznych i wytwórczych ZM Bumar Łabędy.

Niska masa bojowa oraz osiągnięty wysoki poziom osłonności balistycznej (konstrukcja podstawowa - poziom 3+, z dodatkowym pancerzem 5+, a  przeciw minom poziom 3) wg STANAG 4569 oraz wymiary gabarytowe umożliwiające transport lotniczy, predysponują jego wykorzystanie w  misjach interwencyjnych lub stabilizacyjnych, zarówno w konfliktach klasycznych, jak i asymetrycznych, w tym na terenach zurbanizowanych i  górzystych w dowolnych miejscach geograficznych. Ma możliwość przewożenia i szybkiego spieszenia czterech żołnierzy desantu / Zdjęcie: Ireneusz Roszczyk/OBRUM

W budowie demonstratora wykorzystano wiele innowacyjnych technologii i elementów konstrukcji, a także koncepcji eksploatacyjnych. Warto wymienić najważniejsze z nich:

  • wymiary i masa predysponują wóz do działań aeromobilnych,
  • 3-osobowa załoga z możliwością przewozu 4 żołnierzy desantu,
  • systemy wizyjne tyłu pojazdu,
  • amortyzatory cierne, oryginalne rozwiązanie OBRUM, ze zderzakami elastomerowymi,
  • możliwość wyposażenia dziobowej części kadłuba w szybkozłącza do montażu osprzętu inżynieryjnego (spychacz, trał),
  • agregat prądotwórczy i klimatyzacja do prac w tzw. misji cichej,
  • zmniejszona sygnatura termalna gazów spalinowych przez ich mieszanie z powietrzem układu chłodzenia,
  • konstrukcja ekranów bocznych zmniejszająca sygnaturę termalną pochodzącą z układu bieżnego,
  • możliwość zmniejszenia wykrycia radarowego przez zastosowanie farb z absorberem mikrofalowym.
  • sieć pokładowa wysokoenergetyczna ~120kW predysponuje podwozie do wykorzystania np. w WB PZA Loara, systemach radarowych, czy nośnikach broni obezwładniającej,
  • napęd wieży wykonany w oparciu o oryginalne rozwiązanie OBRUM,
  • 6-głowicowy system ostrzegania o opromieniowaniu laserowym,
  • zmodyfikowane systemy zabezpieczeń przed bronią ABC,
  • dodatkowy pancerz kompozytowy z systemem szybkiego montażu,
  • technologia spajania materiałów drogą tarciową,
  • rozwiązania systemów transmisji danych,
  • silniki elektryczne napędu wentylatorów i technologia wykonania wentylatorów,
  • systemy optyczne i transmisji obrazu celownika działonowego ze stabilizacją dwupłaszczyznową,
  • sposób montażu i eliminacji luzów,
  • technologia wykonania korpusu ze stali Secure 500,
  • nocny przyrząd kierowcy PNK-72B.

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2014 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.