Rosyjska spółka leasingowa Ilyushin Finance Co, zamierza zainicjować stworzenie biznesowej wersji samolotu regionalnego An-148.
An-148 to jedna z młodszych (został certyfikowany na przełomie 2006/2007) i cieszących się sporym zainteresowaniem konstrukcji zakładów Antonowa. Powstał z wykorzystaniem elementów samolotów transportowych An-70 i An-74. Dlatego ukraiński górnopłat, o mało wyrafinowanych liniach, nadaje się doskonale do operowania z polowych lotnisk. Wszystko po to, by móc przewozić pasażerów i towary między miastami byłego ZSRS, które nie zawsze dysponują doskonałymi lotniskami.
Do tej pory zakłady na Ukrainie i w Rosji zebrały ponad 150 zamówień na samoloty tego typu (w tym dwa kontrakty eksportowe, z Kazachstanu i Kuby). Najwięcej, bo aż 53 kupiła Ilyushin Finance Co, rosyjska spółka, zajmująca się wypożyczaniem samolotów liniom lotniczym.
Zamierza ona sfinansować przebudowanie w rosyjskich zakładach w Woroneżu standardowych An-148 na samoloty biznesowe o nazwie Antonov Business Jet. W normalnej konfiguracji maszyny zabierają 70-80 pasażerów. Wersja VIP-owska miałaby zabierać 10-30 osób. Dostawy pierwszych, przebudowanych samolotów miałyby rozpocząć się w ostatnim kwartale 2009.