Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Opóźnia się budowa USS John F. Kennedy

Marynarka wojenna, 16 września 2013

Budowa drugiego atomowego lotniskowca typu Gerald R. Ford, przyszłego USS John F. Kennedy (CVN 79) może opóźnić się nawet o rok.

USS John F. Kennedy (CVN 79) będzie drugim atomowym lotniskowcem typu Gerald R. Ford. Za jego budowę odpowiada należąca do Huntington Ingalls Industries (HII) stocznia Newport News Shipbuilding (NNS). Okręt ma zostać przekazany marynarce wojennej USA w pierwszych latach następnej dekady. Po jego wprowadzeniu do służby, zastąpi on obecnie użytkowany lotniskowiec typu Nimitz, USS Nimitz (CVN 68) / Rysunek: NNS

Powodem możliwego opóźnienia budowy USS John F. Kennedy są przeciągające się negocjacje pomiędzy producentem okrętu, przedsiębiorstwem stoczniowym Huntington Ingalls Industries (HII) oraz US Navy, jego przyszłym użytkownikiem. Według anonimowych źródeł w kręgach dowództwa marynarki wojennej USA, problemem jest brak ostatecznego porozumienia pomiędzy stronami m.in. w sprawie terminarza budowy okrętu oraz szacowanych kosztów całego przedsięwzięcia.

Wiele wskazuje, że najbardziej kontrowersyjny jest drugi z wymienionych tematów. Obecnie szacuje się bowiem, iż budowa USS John F. Kennedy będzie kosztować amerykańskiego podatnika 11,3 mld USD. US Navy obawia się jednak, że szacunki te mogą być zbyt optymistyczne, zwłaszcza biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia z realizacji programu budowy atomowych lotniskowców typu Gerald R. Ford.

Chodzi przede wszystkim o drastyczny wzrost kosztów budowy pierwszego z okrętów nowego typu, przyszłego USS Gerald R. Ford (CVN 78) (Wodowanie USS Gerald R. Ford jesienią, 2013-05-08). Szacuje się, że konstrukcja jednostki może kosztować co najmniej 15 mld USD (15 mld USD i ciągnie rosną, 2012-02-22). Dla przypomnienia, według pierwszych wyliczeń producenta, koszt lotniskowca miał wynieść mniej niż 10 mld USD.

Powodem wzrostu kosztów budowy USS Gerald R. Ford są przede wszystkim problemy techniczne, na jakie w trakcie całego przedsięwzięcia napotkali konstruktorzy należącej do HII stoczni Newport News Shipbuilding (NNS). I wiele wskazuje, że to właśnie chęć uniknięcia podobnej sytuacji w przypadku USS John F. Kennedy jest głównym powodem, dla którego wspomniane negocjacje nie zostały do tej pory zakończone.

US Navy zależy bowiem na wprowadzeniu odpowiednich modyfikacji do projektu USS John F. Kennedy, pozwalających na uniknięcie rażących, chociaż typowych w przypadku budowy pierwszego okrętu nowego typu, błędów konstrukcyjnych. Niewykluczone więc, że przedłużenie rozmów pomiędzy rządem, a HII jest celowe i ma dać czas konstruktorom USS Gerald R. Ford na ewentualne wykrycie kolejnych niedociągnięć projektowych, które będą mogły zostać wyeliminowane w trakcie powstawania 2. lotniskowca omawianego typu.

Do czasu zawarcia ostatecznego porozumienia i zlecenia HII rozpoczęcia prac konstrukcyjnych nad USS John F. Kennedy, przedsiębiorstwo to będzie kontynuowało dotychczasowe działania na podstawie wcześniejszych umów zawartych z US Navy. Koncentrują się one przede wszystkim na projektowaniu okrętu oraz zamówieniu i zgromadzeniu materiałów do jego budowy (Budowa USS John F. Kennedy, 2013-03-26). Ustalony termin ich realizacji to październik 2015.

Chęć uniknięcia opóźnień przy budowie USS John F. Kennedy, a tym samym wzrostu kosztów całego przedsięwzięcia, jest zrozumiała w czasie drastycznych cięć w budżecie obronnym USA. Wskutek ogłoszonej przez rząd federalny sekwestracji tegoroczne wydatki Departamentu Obrony będą musiały zmaleć z pierwotnych 614 do 573 mld USD.

Taka sytuacja wymusza na wszystkich rodzajach amerykańskich sił zbrojnych duże oszczędności oraz rezygnację z części zapowiadanych na br. programów zbrojeniowych i remontowych. W przypadku US Navy zmodyfikowane musiały zostać terminarze przeglądów i remontów wybranych okrętów wojennych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.