Wczoraj rada nadzorcza niemieckich linii lotniczych Lufthansa zdecydowała o złożeniu zamówienia na nowe samoloty dalekodystansowe. Niemcy zakupią 25 Airbusów A350-900 z opcją na 30 kolejnych, a także 34 Boeingi 777-9X.
Pół roku wcześniej niemieckie towarzystwo postanowiło także zakupić od Airbusa nowe samoloty wąskokadłubowe z rodziny A320 (Wielkie zakupy Lufthansy, 2013-03-14). Tak więc w bieżącym roku Lufthansa złożyła zamówienia aż na 125 statków powietrznych produkowanych przez koncern z Tuluzy. Co ciekawe, dotychczasowe zlecenia, łącznie ze zobowiązaniami zakupu, złożone przez narodowego przewoźnika Niemiec, opiewają na 232 samoloty Airbusa, czyli o 1 więcej niż użytkowanych jest obecnie.
W ramach najnowszego porozumienia Lufthansa nabędzie 25 dalekodystansowych A350-900 z opcją na 30 dalszych. Przewoźnik zastrzegł sobie możliwość zamiany niektórych z nich na A350-1000 (Oblot drugiego A350 już wkrótce, 2013-09-12). Samoloty bęcdą napędzane silnikami Rolls-Royce Trent XWB.
Dzięki tegorocznym zakupom Grupa Lufthansa stała się największym w świecie użytkownikiem samolotów produkowanych przez Airbusa. Niemcy zamówili dla wszystkich linii i spółek zależnych, wchodzących w skład Grupy, 535 statki powietrzne, z których eksploatowanych jest obecnie 397. Liczba to obejmuje 282 samoloty z rodziny A320, 42 A330, 63 A340 i 10 A380 (Pierwszy A380 Lufthansy, 2010-05-21).
Z kolei zamówienie Boeingów 777-9X oznacza, że niemieckie towarzystwo stało się pierwszym nabywcą tego typu, dodatkowo po raz pierwszy w historii zamawiając trzy siódemki. Nota bene, program 777X wciąż czeka na oficjalne rozpoczęcie. Jako zespół napędowy amerykańskich samolotów proponowany jest silnik General Electric GE9X (Silniki GE9X dla Boeinga 777X, 2013-03-22).
Na początku br. Grupa Lufthansa zamówiła 6 Boeingów 777-300ER, przeznaczonych dla Swiss International Airlines. Także w 2013 Amerykanie przekazali Lufthansa Cargo pierwszego z 5 zamówionych towarowych 777 F. Ogółem Grupa Lufthansa eksploatuje obecnie 93 samoloty, produkowane przez koncern z Seattle.
Nowe dalekodystansowe statki powietrzne będą dostarczane od 2016, stopniowo zastępując starsze typy. Wycofywanie z eksploatacji Airbusów A340-300 i Boeingów 747-400 rozpocznie się w 2025.