Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Trwają próby Hurkusa

Lotnictwo wojskowe, 02 października 2013

Turkish Aerospace Industries (TAI) opublikowało komunikat dotyczący pierwszych prób w locie samolotu Hurkus.

Hurkus podczas jednego z lotów próbnych / Zdjęcie: TAI

Oblot Hurkusa odbył się 29 sierpnia, w bazie lotniczej Ankara Akinici. W trakcie trwającego 33 min lotu za sterami zasiadał pilot doświadczalny TAI, Murat Ozpala (Wkrótce oblot Hurkusa?, 2013-04-24). Podczas całego lotu samolot pozostawał w konfiguracji do lądowania, z wypuszczonym podwoziem i klapami. Maksymalna osiągnięta wysokość wyniosła 2900 m, a prędkość – 260 km. Ozpala sprawdził działanie układu sterowania lotem, awioniki i instalacji pokładowych.

Drugi lot wykonano 12 września, badając stateczność samolotu. Hurkus osiągnął podczas niego maksymalną wysokość  3033 m, rozwijając 250 km/h.

Tydzień później odbył sie kolejny lot, trwający 33 minuty. W jego trakcie sprawdzono działanie układu wyważenia, układu napędu klap. Wykonano także próby podejścia do lądowania. Samolot rozwinął 260 km/h i wzbił się na 3109 m.

Ostatni z dotychczas wykonanych lotów próbnych Hurkusa miał miejsce 20 września. Był on najdłuższy – trwał aż 58 minut. W tymczasie zbadano stateczność i sterowność samolotu. Maksymalne osiągi były identyczne jak podczas poprzedniej próby – 260 km/h i 3109 m.

Hurkus – pierwszy współczesny  załogowy statek powietrzny skonstruowany samodzielnie przez Turków, nazwany na cześć Vecihi Hurkusa – pioniera tureckiego lotnictwa i pierwszego producenta samolotów w tym kraju, jest projektowany w dwóch wersjach. Hurkus-A – szkolny, ma być certyfikowany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) na podstawie przepisów CS-23, a Hurkus-B – z awioniką glass-cockpit, wyświetlaczem przeziernym (HUD) i układem GPS/INS, przeznaczony będzie m. in. do rozpoznania morskiego.

Planowane jest też zbudowanie wersji uzbrojonej Hurkus-C, przenoszącej wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych i urządzenia rozpoznawcze na siedmiu węzłach (po 3 pod skrzydłami i 1 pod kadłubem).  Uzyskanie przez Hurkusa Certyfikatu Typu EASA i tureckich władz lotniczych ma nastąpić w 2015.

TAI planuje, że Hurkusy zastąpią używane przez Türk Hava Kuvvetleri (wojska lotnicze Turcji) samoloty szkolne SF-260 i T-41D Mescalero. Ich przeznaczeniem będzie szkolenie podstawowe, loty nawigacyjne, przyrządowe i taktyczne, niezależnie od pory doby. Natomiast wersja uzbrojona ma wejść do wyposażenia lotnictwa wojsk lądowych.

 

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.