Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Tablety dla pilotów Delta Air Lines

Lotnictwo cywilne, 04 października 2013

Dzięki porozumieniu z Microsoft, linie lotnicze Delta wyposażą 11 tysięcy pilotów Boeingów 757 i 767 w nowe tablety Surface 2. Urządzenia zastąpią stosowane dotychczas papierowe pomoce nawigacyjne i dokumentację eksploatacyjną.

Tablet Surface 2, używany jako EFB / Zdjęcie: Delta Air Lines

Elektroniczne pomoce nawigacyjne i obsługowe (Electronic Flight Bag, EFB) to cyfrowy odpowiednik podręcznego zestawu informacyjnego pilota. Zawierają one instrukcję użytkowania samolotu w locie, instrukcje obsługi technicznej, instrukcje użytkowania poszczególnych elementów wyposażenia awionicznego, listy wyposażenia oraz książki płatowca i silników, mapy i tabele w postaci elektronicznej.

Dodatkowo EFB służy jako podręczny kalkulator pomocny przy doborze optymalnych prędkości startu i nastaw przepustnicy, zależnie od pogody, stanu lotniska i masy samolotu. Opcjonalnie można zintegrować EFB z wyposażeniem monitorującym pracę załogi oraz może on służyć jako zapasowy wskaźnik podczas wykonywania prac obsługowych.

EFB dostępne na Surface 2 to kontynuacja procesu, który ma zapewnić naszemu personelowi najlepsze narzędzia, aby latać efektywniej i bezpieczniej – mówi kapitan Steve Dickson, starszy wiceprezes Delta Air Lines ds. operacji lotniczych. To intuicyjne narzędzie pozwoli pilotowi na dostęp do kluczowych informacji, które będą zawsze w zasięgu ręki. Poprzez wyeliminowanie papieru, zmniejszymy nieład i ograniczymy czas, jaki nasi piloci poświęcają na ręczne wyszukiwanie informacji o locie.

Dzięki możliwościom, jakie oferuje Windows RT 8.1 i systemowi kafelków Live Tile, piloci będą mogli otwierać dwie aplikacje obok siebie, uzyskując dostęp np. do list kontrolnych czynności, czy aktualnych warunków pogodowych na trasie lotu. Przez Jeppesena została zaprojektowana również specjalna aplikacja FliteDeck Pro, która w czasie rzeczywistym generuje najważniejsze informacje, jak mapy czy pomoce nawigacyjne.

Wprowadzenie dokumentacji elektronicznej spowoduje oddanie do lamusa toreb pilotów, zawierających instrukcje, mapy i inne pomoce nawigacyjne, o masie wynoszącej ponad 17 kg, co zaowocuje zmniejszeniem masy samolotów. To z kolei przełoży się na zmniejszenie zużycia paliwa przez samolot. Dzięki temu linia zaoszczędzi 13 mln USD rocznie.

Kierownictwo Delta Air Lines spodziewa się, że zatwierdzenie Federalnej Administracji Lotnictwa, zezwalające na używanie tabletów podczas wszystkich faz lotu nastąpi w przyszłym roku, po serii intensywnych prób urządzeń w kabinach  Boeingów 757 i 767.  Do końca 2014 nastąpić ma uzyskanie zezwoleń na używanie tabletów w innych typach samolotów eksploatowanych przez amerykańskiego przewoźnika.

Wprowadzenie tabletów Surface 2 nie jest pierwszą innowacją technologiczną Delta Air Lines. Wcześniej przewoźnik wyposażył 19 tysięcy stewardess i stewardów w smartfony Nokia Lumia 820 z Windows Phone 8.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.