Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zgoda na południowokoreańskie trałowce

Marynarka wojenna, 16 października 2013

New Delhi miało wyrazić ostateczną zgodę na zakup ośmiu trałowców od południowokoreańskiego Kangnam.

Nowe trałowce mają zastąpić obecnie użytkowane jednostki typów Pondicherry / Karwar (na zdjęciu INS Pondicherry (M61)). Szacuje się, że marynarka wojenna Indii będzie potrzebować 24 okrętów tej klasy / Zdjęcie: Global Mariner

Program zakupu nowoczesnych trałowców dla marynarki wojennej Indii realizowany jest od 2004. W uruchomionym przed kilkoma laty przetargu na dostawcę omawianych okrętów startowały, poza wspomnianym Kangnam, m.in. także włoskie Intermarine, Northrop Grumman oraz francuskie DCNS.

Zwycięzcą przetargu okazało się przedsiębiorstwo z Korei Południowej. Szczegółowe negocjacje między zlokalizowanym w Pusan na południu kraju podmiotem, a władzami w New Delhi storpedowało formalne zgłoszenie o możliwości popełnienia korupcji podczas omawianego konkursu, jakie zostało złożone przez Intermarine.

Realizacja omawianego przetargu została poddana ocenie rządowego biura antykorupcyjnego, Central Vigilance Commission (CVC). Przeprowadzone dochodzenie nie wykazało jednak nieprawidłowości, na które uwagę zwracać miała strona włoska.

Pomimo pozytywnej oceny ze strony CVC, ostateczne sygnowanie kontraktu z Kangnam w dalszym ciągu opóźniało się (Indyjski problem z trałowcami, 2013-09-20). Powodem tego stanu rzeczy były, jak to oceniła indyjska prasa, względy proceduralne i nadmierna biurokracja.

W ostatnich dniach lokalne media, powołując się na źródła w resorcie obrony, zaczęły informować, że New Delhi miało ostatecznie zgodzić się na zawarcie porozumienia z Kangnam. Co ciekawe, umowa na podpisanie której zgodziły się indyjskie władze, ma mieć wartość zaledwie 1,2 mld USD.

Warto przypomnieć, iż według przekazywanych wcześniej informacji, koszt jednostkowy nowych trałowców miał wynieść ok. 480 mln USD. Można wobec tego podejrzewać, że zapowiadane porozumienie z Kangnam dotyczyć ma jedynie dwóch okrętów, a także transferu technologii, niezbędnej do kontynuowania budowy omawianych jednostek przez rodzime indyjskie przedsiębiorstwa stoczniowe.

Byłoby to zresztą zgodne z wcześniejszymi zapowiedziami władz w New Delhi, według których za budowę pozostałych sześciu trałowców odpowiadać miałoby Goa Shipyard Limited (GSL). Warto dodać, że zlokalizowane na południowym zachodzie kraju przedsiębiorstwo ma już doświadczenie w dostarczaniu okrętów marynarce wojennej Indii. Jest ono bowiem odpowiedzialne m.in. za dostawę czterech oceanicznych okrętów patrolowych typu Saryu (Kolejny Saryu w służbie, 2013-10-15, INS Saryu przyjęty do służby, 2013-01-21).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.