Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

NBAA 2013: Embraer ujawnia Lineage 1000E

Lotnictwo cywilne, 23 października 2013

Podczas trwającej w Las Vegas konwencji lotnictwa dyspozycyjnego (NBAA) Embraer zaprezentował najnowszą wersję swojego flagowego modelu – Lineage 1000E.

Lineage 1000E w locie

Konstrukcja Lineage 1000 została opracowana na bazie Embraera 190 (Chiński certyfikat Lineage, 2011-09-05, Dostawa pierwszego Lineage 1000, 2009-05-11). Samolot jest wyposażony w układ sterowania lotem fly-by-wire oraz awionikę glass cockpit Honeywell Primus Epic, obejmującą m.in. pięć kolorowych ciekłokrystalicznych wyświetlaczy wielofunkcyjnych, automatyczne sterowanie przepustnicą i radar pogodowy wykrywający obszary występowania turbulencji. Zespół napędowy stanowią dwa silniki General Electric CF34-10E7, o ciągu 82,3 kN każdy. Opcjonalnie Lineage 1000 zostaną wyposażone w urządzenia PilotView class II Electronic Flight Bag (EFB) produkcji CMC Electronics.

W porównaniu z protoplastą, zasięg Lineage 1000E wzrósł z 8148 km do 8520 km. Masa własna konstrukcji została zmniejszona o ponad 227 kg, dzięki usunięciu niepotrzebnych drzwi i przekonstruowaniu przedniej części kadłuba i wiązek elektrycznych. Zmieniono także trasy przewodów i mocowania elementów systemu rozrywki.

Według producenta samolot ma być przystosowany do operowania z najtrudniej dostępnych portów lotniczych, jak np. Aspen, skąd może dolecieć np. do Gander, czy Teterboro z którego dotrze np. doVancouver, Quito lub Los Angeles. Dodatkową zaletą jest zdolność wykonywania podejścia do lądowania ze stromą ścieżką schodzenia, pozwalająca na wykonywanie lotów do Londynu City czy Kuwejtu.

Opcjonalnie dostępna jest zdolność Autoland, umożliwiająca wykonanie podejścia do lądowania, przyziemienia i pięciosekundowego dobiegu, przy włączonym pilocie automatycznym. Zapewnia ona także osłabienie wpływu podmuchu na stateczność samolotu w warunkach turbulencji i minimalizuje możliwość wykonania twardego lądowania, a co za tym idzie, znacznie zmniejsza wysiłek załogi. Inną opcją jest wyposażenie samolotu we wskaźniki przezierne (HUD) i układ polepszenia widoczności (EVS).

Kabina pasażerska najnowszego brazylijskiego dużego biznesjeta / Rysunek i zdjęcie: Embraer

We wnętrzu samolotu zabudowano m.in. nowe fotele, elektryczne drzwi i automatycznie rozkładane stoliki. Polepszono także akustykę kabiny pasażerskiej, której powierzchnia wynosi niemal 70 m2.

Podróżni mają do dyspozycji najnowszy system rozrywkowy Honeywell Ovation Select, z dolby 5.1 i nowymi ekranami, pozwalający na korzystanie z prywatnych urządzeń, takich jak iPady, czy odtwarzacze Blu-Ray. Każdy fotel wyposażony jest w gniazda USB i HDMI.

Obecnie na całym świecie eksploatowanych jest 14 Lineage 1000. Cena jednostkowa szacowana jest na ok. 53 mln USD, i zależy w dużej mierze od wyposażenia kabiny – koszt elementów i prac związanych z jego zabudowaniem to 10-15 mln USD. Ceny nowego Lineage 1000E nie ujawniono.

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.