Dassault poinformował o nowym samolocie dyspozycyjnym – Falcon 5X. Miało to miejsce w Las Vegas, w trakcie konwencji NBAA.
Falcon 5X to nowa jakość w lotnictwie dyspozycyjnym. Dzięki metodom projektowania i elementom, które opracowaliśmy jako pierwsi, byliśmy w stanie zbudować nowy duży, bardziej komfortowy samolot dyspozycyjny o jeszcze lepszych osiągach – powiedział Eric Trappier, prezes Dassault Aviation.
Model 5X jest rozwinięciem produkowanych dotychczas francuskich biznesjetów z rodziny Falcon (500. Falcon 2000, 2013-10-07, Nowy Falcon 50M dla DGA, 2013-09-12). Jego maksymalna masa startowa to 31 570 kg, a maksymalna masa paliwa – 12 790 kg. Rozpiętość skrzydeł Falcona 5X wynosi 25,9 m, długość – 25,2 m, a wysokość – 7,5 m.
Jego kabina, o wysokości 1,98 m, szerokości 2,58 m i długości 11,79 m, ma mieścić maksymalnie 16 pasażerów. Mają oni do dyspozycji bagażnik, o objętości 4,4 m3.
Zasięg obliczeniowy samolotu, z 8 pasażerami, 3-osobową załogą i rezerwą NBAA IFR, z pełnymi zbiornikami paliwa, wynosi 9630 km, co ma pozwolić mu na przebycie dystansu pomiędzy Los Angeles i Londynem, Sao Paulo i Chicago, Johannesburgiem i Genewą, czy Paryżem a Pekinem.
Maksymalna prędkość lotu wynosić ma Ma0,9, a maksymalna certyfikowana wysokość lotu – 15 545 m. Długość startu przy maksymalnej masie startowej to 1600 m.
W konstrukcji Falcona 5X po raz pierwszy zastosowano cyfrowy układ sterowania lotem, zapewniający większą dokładność i bezpieczeństwo. Pozwala on na poruszanie wszystkimi powierzchniami sterowymi, w tym także klapolotkami. Dzięki temu możliwe będzie wykonywanie podejść do lądowania ze stromą ścieżką schodzenia przy prędkości 194 km/h. Za jego pomocą realizowane jest też sterowanie kołem podwozia przedniego, co zwiększa bezpieczeństwo podczas kołowania przy silnym wietrze bocznym lub na mokrej czy śliskiej nawierzchni.
Załoga ma do dyspozycji awionikę EASy, a także nowy radiolokator meteorologiczny o większym zasięgu. Nowe wskaźniki przezierne, dostarczone przez Elbit, mają łączyć w sobie działanie układów polepszonego widzenia (EVS, Certyfikat Falcona 7X EVS, 2011-02-14) i syntetycznej wizji (SVS), pokazując obraz rzeźby terenu powstały dzięki nałożeniu obrazów z kamery termowizyjnej i globalnej bazy danych. Według producenta mają one umożliwiać lądowanie nawet przy zerowej widoczności.
Zespół napędowy Falcona 5X stanowić mają 2 silniki turbowentylatorowe Safran Snecma Silvercrest, o ciągu 5100 daN, charakteryzujące się o 15% mniejszym zużyciem paliwa w porównaniu z obecnymi konstrukcjami. Parametry pracy zespołu napędowego i płatowca będą na bieżąco monitorowane i przesyłane przez system ForeVision do naziemnych centrów w czasie rzeczywistym.
Cena jednostkowa Falcona 5X wynosić ma 45 mln USD. Pierwszy lot zaplanowano w 1. kw. 2015, a uzyskanie Certyfikatu Typu – przed końcem 2016.