Koncern Airbus wzywa producentów z branży lotniczej do zwiększenia komfortu podróży podczas lotów dalekodystansowych. Jego propozycja to zwiększenie szerokości foteli w klasie ekonomicznej do 18 cali (45,72 cm).
Airbus przedstawił nowe badania nad wpływem szerokości fotela na komfort pasażerów w klasie ekonomicznej podczas lotów dalekodystansowych. Jak wynika z badań polisomnograficznych przeprowadzonych w bieżącym miesiącu na wybranych pasażerach przez ośrodek The London Sleep Centre, rejestrujących wszystkie standardowe, fizjologiczne parametry snu (fale mózgowe oraz ruchy oka, brzucha, klatki piersiowej i nóg), fotel o szerokości co najmniej 18 cali zwiększa jakość snu o 53% w porównaniu z 17-calowym standardem z lat 1950.
Były to badania porównawcze oceniające wpływ dwóch różnych szerokości fotela na zmienne snu u 6 zdrowych, dorosłych osób, które poprzednio przebadano pod kątem schorzeń i zaburzeń snu. Środowisko testowe przygotowano tak, aby jak najlepiej odzwierciedlało rzeczywisty lot. Symulowano m.in. wschód i zachód słońca, odgłosy startu i dźwięki otoczenia, rozrywki podczas lotu oraz wydawanie posiłków.
Wszyscy uczestnicy mieli przeciętny wskaźnik masy ciała przy braku stwierdzonych problemów ze zdrowiem lub snem i nie znali przeznaczenia badań. Każdy z badanych przespał serię nocy w symulacjach odtwarzających doświadczenie lotu dalekodystansowego w klasie ekonomicznej. Wszystkie zmienne pozostawały jednakowe, z wyjątkiem szerokości fotela, która zmieniała się między 17 a 18 calami.
Wyniki badań wykazały, że czas zapadania w sen (zwany też okresem latencji snu) poprawił się o 6 minut, czas przebudzeń po zapadnięciu w sen (czuwanie wtrącone – WASO) skrócił się średnio o 28 minut, wskaźnik wzbudzeń – najbardziej miarodajny parametr jakości snu, który mierzy liczbę i częstotliwość zakłóceń fal mózgowych podczas snu – poprawił się średnio o 53%, a ruchy kończyn były ograniczone o 11% na fotelu 18-calowym. Dodatkowo 7% uczestników badań stwierdziło polepszenie jakości snu, a aż 86% zwiększenie długości snu podczas podróży na fotelu 18-calowym.
W ciągu ostatnich 50 lat transport lotniczy bardzo się zmienił. Do 1998 nie wykonano żadnego lot na odległość większą niż 12 964 km. Natomiast w ciągu ostatnich 5 lat liczba lotów na odległość ponad 11 112 km, których czas przekracza 13 h, zwiększyła się o 70%, z 24 do 41 lotów dziennie.
Zmiany wskaźnika masy ciała i postrzegania przestrzeni osobistej skłoniły inne branże, na przykład wypoczynkową i samochodową, do przemyślenia szerokości siedziska. Według Airbusa niedawne badania nad pasażerami lotów dalekodystansowych przeprowadzone w międzynarodowych portach lotniczych ujawniły, że wygodny fotel jest obecnie najważniejszym kryterium podczas rezerwowania biletów na dalekie trasy w klasie ekonomicznej, ważniejszym nawet od harmonogramu lotu. Kilka miesięcy temu koncern z Tuluzy zaproponował nowe rozwiązanie – szerszy środkowy fotel w klasie ekonomicznej (Szersze fotele w A320, 2013-04-12).