Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zmodyfikowany Jars na platformie kolejowej

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 18 grudnia 2013

FR wraca do wyrzutni rakiet balistycznych na platformach kolejowych. Zostaną one uzbrojone w zmodyfikowane wielogłowicowe rakiety Jars.

Skład z wyrzutniami rakiet balistycznych na platformach kolejowych w Muzeum Kolejnictwa w Obwodzie Perskim, gdzie trafił w 2006

Dowódca RWSN (Rakietnyje wojska strategiczeskowo naznaczenia) gen. płk Siergiej Karakajew poinformował, że do 2020 zostaną zbudowane mobilne wyrzutnie rakiet balistycznych na platformach kolejowych. Same rakiety mają być opracowane na bazie obecnie produkowanych RS-24 Jars. Wagony, w których będą transportowane, nie będą się różnić od innych. Ich ciężar będzie taki, żeby nie trzeba było specjalnie wzmacniać torów.

Ciężar nowej rakiety ma nie przekraczać 47 t. Będzie ona umieszczana w zamaskowanym wagonie-chłodni o długości 24 m. Sama rakieta ma mieć długość 22,5 m. Będzie napędzana silnikami na stały materiał pędny.

Budowa rakiet balistycznych na platformach kolejowych jest odpowiedzią na amerykański program opracowania systemu szybkiego ataku o zasięgu globalnym, zakładającego możliwość uderzenia na dowolny cel na całym globie w czasie do 2 godzin. Rosjanie obawiają się też skutków rozwinięcia tarczy antyrakietowej USA w pobliżu granic FR. Mobilność i łatwość maskowania ma utrudnić ewentualny atak na nowe wyrzutnie.

Prace nad mobilnym systemem wyrzutni kolejowych rozpoczęły się w Rosji pod koniec 2012. W pierwszej połowie 2014 ma powstać jego projekt wstępny. Zakłada się, że jeden kompleks kolejowy może zastąpić dywizję rakiet balistycznych w wyrzutniach stacjonarnych. Projekt opracowuje Moskiewski Instytut Techniki Cieplnej (MIT).

Rosja dysponowała już podobnym systemem – 15P961 Mołodiec. Po ZSRS krążyło 12 składów uzbrojonych w 36 rakiet RT-23UTTH o zasięgu ponad 10 tys. km, każda z 10 głowicami atomowymi o mocy po 400 kT. Z zewnątrz były one podobne do zwykłych składów z wagonami-chłodniami, wagonami pocztowymi i pasażerskimi. Wagony-wyrzutnie różniły się od standardowych jedynie długością i liczbą kół. Pełniły one dyżury bojowe w latach 1987-1994. Pod naciskiem USA wycofano je ostatecznie ze służby w 2005 w ramach realizacji umowy o ograniczeniu zbrojeń strategicznych.

 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.