Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zgoda na chińskie części w F-35

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 06 stycznia 2014

Pentagon zgodził się na wykorzystywanie w produkcji uzbrojenia podzespołów produkowanych w ChRL. Powodem są problemy z wytwarzaniem myśliwców F-35.

Z najnowszych dokumentów Pentagonu wynika, że radiolokator AN/APG-81 AESA do najnowszego myśliwca USA – F-35 powstaje w kooperacji amerykańsko-chińskiej... / Zdjęcie: Northrop Grumman

Odpowiedzialny w Pentagonie za zakupy (Under Secretary of Defense for Acquisition, Technology, and Logistics, AT&L) Frank Kendall zgodził się na wykorzystywanie w produkcji uzbrojenia podzespołów produkowanych w ChRL. Pretekstem były problemy dwóch poddostawców komponentów do produkcji myśliwców wielozadaniowych F-35 – Northrop Grummana i Honeywell International. Okazało się, że wykorzystują oni w swych urządzeniach chińskie części. Chodzi m.in. o warte po zaledwie 2 dolary magnesy produkowane przez Chengdu Magnetic Material Science & Technology Co, użyte w radiolokatorach AN/APG-81 AESA Northrop Grummana jako komponenty japońskie, oraz o elementy podwozia i pokryw. Importerem części był m.in. Dexter Magnetic Technologies z Illinois. O sprawie donosi Reuters.

W USA obowiązuje zakaz wykorzystywania w produkcji uzbrojenia komponentów z ChRL. Nawet, gdy dostawca Pentagonu czyni to w sposób nieświadomy. Przepisy mają wyeliminować zależność od części dostarczanych przez potencjalnego przeciwnika. W wypadku magnesów takie ryzyko jest minimalne, ale sprawa budzi niezwykłe emocje.

Prawo zakazujące użycia w amerykańskim uzbrojeniu niektórych metali pochodzących z zagranicy (nie tylko ChRL) pochodzi z 1973. Ma na celu nie tylko zapewnienie bezpieczeństwa produktów, ale i ochronę interesów producentów amerykańskich. Później przepisy były jeszcze zaostrzane. W 2006 zabroniono także zakupu za granicą podzespołów zawierających zabronione metale. W tym kontekście nowa decyzja Pentagonu ma uchronić amerykańskich producentów przed poważnymi konsekwencjami.

Z analiz Pentagonu wynika, że chińskie magnesy mogły zostać użyte w produkcji 115 myśliwców F-35 (testowych, treningowych i seryjnych). Ostatni z nich ma zostać dostarczony w maju br. Pierwszy raz informacja o użyciu zagranicznych komponentów niejasnego pochodzenia w nowych myśliwcach dotarła do Kongresu wiosną 2013. Nie podano wówczas nazwy producenta, ani że części zostały wyprodukowane w ChRL. Northrop Grumman miał odkryć części niewłaściwego pochodzenia w radiolokatorze w sierpniu 2012. Poinformował o tym głównego producenta – Lockheed Martina, a ten ujawnił to pentagonowi. Potem okazało się, że chińskie magnesy mogły trafić też do wyrobów innych producentów.

Wymiana magnesów w już wyprodukowanych samolotach na produkowane w USA jest możliwa, ale opóźniłaby wprowadzanie F-35 do linii i spowodowała znaczne koszty. Szacuje się je na 10,8 mln USD i 25 tysięcy roboczogodzin potrzebnych na wymianę już użytych podzespołów. Stąd rezygnacja z takiego sposobu rozwiązania problemu i historyczna decyzja Pentagonu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.