Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Jordania zamówiła ciężkie transportery MAP

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 01 lutego 2014

Królewska Armia Jordanii zamówiła ciężkie gąsienicowe transportery opancerzone MAP, opracowane na bazie czołgów Tarik. Zamierza też zakupić 80 włoskich kołowych wozów wsparcia bojowego Centauro.

Ciężkie transportery opancerzone MAP mają być wzmocnieniem jordańskich batalionów zmechanizowanych i uzupełnić w linii gorzej opancerzone i mniej odporne na ostrzał transportery M113A2-Mk1J

Wielozadaniowe platformy opancerzone MAP (Multi-purpose Armoured Platform) zostały zaprojektowane przez Biuro Projektowo-Konstrukcyjne im. Króla Abdullaha II (KADDB) i po raz pierwszy pokazane na wystawie IDEX w 2011. Pojazdy powstały na bazie wycofanych z armii jordańskiej czołgów Tarik (ang. Tariq). Pod tym oznaczeniem występuje 293 brytyjskich Centurionów zmodernizowanych przez General Dynamics Land System w latach 1980. Czołgi te zostały zastąpione w linii przez Al-Hussein (odmiana Challenger 1), Al-Chalid (zmodyfikowany Chieftain 4030P2J) i Feniks (zmodernizowane przez KADDB M60A3).

Celem konwersji było stworzenie transportera opancerzonego o znacznie wyższym poziomie ochrony załogi i desantu, niż wykorzystywane w armii jordańskiej amerykańskie M113A2-Mk1J. W konwersji do wozu MAP z czołgu Tarik usunięto wieżę i poszerzono podwozie o 450 mm. Z przodu i z tyłu pojazdu umieszczono wejścia dla desantu, dodano też cztery duże włazy (o wymiarach 500 x 550 mm) w stropie. W środku mieszczą się dwie osoby załogi oraz desant składający się z 11 w pełni wyposażonych żołnierzy. Przednie wejście jest dwuczęściowe o wymiarach 750 x 1000 mm. Ciężka pokrywa górna unoszona jest hydraulicznie, dolna opuszczana na lince stalowej. Właz tylny o wymiarach 450 x 850 mm ma bardziej skomplikowaną konstrukcję – górna część stropu podnoszona jest za pomocą siłowników hydraulicznych, dolna opada na stalowej lince tworząc rampę. Wóz standardowo uzbrojony jest w obrotnicę z 12,7-mm wielkokalibrowym karabinem maszynowym, na IDEX 2011 pokazywano też konfigurację ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia z 12,7-mm wkm, wyrzutnią ppk oraz dodatkową podstawą do 7,62-mm karabinu maszynowego M60.

Prototyp pojazdu MAP pokazywany na IDEX 2011 / Zdjęcia: KADDB

Armia zamówiła cztery pierwsze wozy MAP, które mają dotrzeć do odbiorcy w czerwcu 2014. Ciężkie transportery opancerzone będą przerabiane z czołgów przez filę KADDB – spółkę JMSS (Jordan Manufacturing and Services Solutions). Od połowy 2014 pojazdy będą testowane w jednym z jordańskich batalionów zmechanizowanych i, w zależności od wyników prób, w przyszłości spodziewane są zamówienia na kolejne konwersje czołgów Tarik do różnych wariantów MAP. Obok odmiany ciężkiego transportera opancerzonego KADDB opracowało także na tym samym podwoziu samobieżny moździerz i pojazd amunicyjny.

MAP nie jest to pierwsza jordańska próba stworzenia ciężkiego transportera opancerzonego, na wzór wozów używanych przez armię izraelską: Achzarit na bazie T-54/T-55, Nagmashot, Nagmachon, Nakpadon i Puma także stworzony z wykorzystaniem podwozi starych Centurionów i Namer na bazie czołgu Merkava Mk IV. W 2001 na wystawie IDEX KABBD pokazał wóz HICV (Heavy Infantry Combat Vehicle) AB14 Temsah. Pojazd miał 2-osobową załogę i przewoził 10 żołnierzy desantu.

Obok pojazdów MAP, Królewska Armia Jordanii zamierza też kupić ok. 80 włoskich kołowych wozów wsparcia bojowego (niszczycieli czołgów) B1 Centauro uzbrojonych 105-mm armaty. Pojazdy mają trafić do KADDB do czerwca 2014, a następnie w ciągu 2-3 lat zostać zmodyfikowane i dostosowane do wymogów jordańskich wojsk lądowych. Siły zbrojne są też zainteresowane zmodernizowanymi przez JMSS lekkimi czołgami FV101 Scorpion (50 pozyskanych z Belgii w 2001) i wozami rozpoznawczymi FV107 Scimitar (175 w służbie, z czego 100 kupionych od Brytyjczyków w 2006) z nowymi silnikami Steyr M16 TCA HD. Scimitary mają zostać uzbrojone w nowoczesne 30-mm armaty, systemy obserwacyjne i kierowania ognia i wykorzystywane do ochrony baz lotniczych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.