Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Lidar dla śmigłowców ratowniczych

Lotnictwo cywilne, 03 marca 2014

Przedsiębiorstwo AgustaWestland uzyskało certyfikat pozwalający na wyposażenie śmigłowców w lidar wykrywający przeszkody.

Wizualizacja działania OPLS

Włosko-brytyjskie konsorcjum AgustaWestland uzyskało certyfikat pozwalający na wyposażenie śmigłowców w Obstacle Proximity LiDAR System (OPLS). Urządzenie to ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa operowania śmigłowców ratowniczych podczas wykonywania zawisu na małej wysokości, w ograniczonej przestrzeni.

Wiropłaty wykonujące zadania poszukiwawczo-ratownicze i ratownictwa medycznego muszą często wykonywać zawis, w celu podjęcia rozbitka czy rannego w powierzchni wody lub ziemi. Nierzadko dochodzi wówczas do wypadków i katastrof spowodowanych uderzeniem łopatą wirnika nośnego lub śmigła sterującego w przeszkodę. Głównymi przyczynami takich zdarzeń są: błędna ocena odległości, podjęcie złej decyzji, złe zarządzanie załogą, zła widoczność i stres.

Obraz ze wskaźnika OPLS, zabudowanego na tablicy przyrządów śmigłowca / Rysunki: AgustaWestland

OPLS składa się z 3 lidarów, zabudowanych na głowicy wirnika nośnego, które obserwują dookolnie przestrzeń oraz panelu sterowania, zabudowanego w kabinie załogi wiropłata. Urządzenie zapewnia szybkie i dokładne wykrywanie przeszkód w promieniu 25 m. Pilot może sterować nim za pomocą wspomnianego panelu. Dodatkowo na wskaźnikach wielofunkcyjnych na tablicy przyrządów pokazywany jest obraz przestrzeni dookoła śmigłowca, a przez interkom nadawane są komunikaty i ostrzeżenia głosowe. OPLS pokazuje w kolorze sylwetkę śmigłowca, przeszkody i wysokość i odległość oraz minimalne bezpieczne przewyższenie, nałożone na biegunowy układ współrzędnych. Lotnik może także ustawić odległość wykrywania przeszkód i minimalne przewyższenie. OPLS jest kompatybilny z okularowymi wzmacniaczami obrazu (NVG).

Obecnie urządzenie dostępne jest jako wyposażenie opcjonalne dla śmigłowców AW139.  Niebawem będzie w nie można wyposażyć także inne modele produkowane przez AgustęWestlanda – AW169 (AW169 będzie montowany w Filadelfii, 2013-05-01), AW189 (Certyfikat EASA dla AW189, 2014-02-10) i AW101 (Przyszłość brytyjskich śmigłowców , 2014-01-30).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.