Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oblot Boeinga MSA

Lotnictwo wojskowe, 06 marca 2014

Boeing poinformował o oblocie nowego morskiego samolotu rozpoznawczego.

Prototyp Boeinga MSA podczas pierwszego lotu. Samolot jest propozycją dla państw dysponujących skromniejszym budżetem, których nie stać na kupno morskich samolotów rozpoznawczych P-8 Poseidon. Analitycy z Seattle twierdzą, że na świecie jest 20-30 potencjalnych nabywców MSA, którzy mogą zakupić 150-200 samolotów tego typu / Zdjęcie: Boeing

Pierwsze pogłoski na temat nowego morskiego samolotu rozpoznawczego opracowywanego przez Boeinga pojawiły się na początku br. Co ciekawe, koncern z Seattle miał odpowiadać jedynie za jego wyposażenie. Jako nosiciela urządzeń wybrano natomiast kanadyjski samolot klasy biznes Bombardier Challenger 604.

Oblot Boeinga Maritime Surveillance Aircraft miał miejsce 28 lutego. Przebudową biznesjeta zajęło się przedsiębiorstwo Field Aviation. Zakres prac obejmował zaprojektowanie rozmieszczenia i zabudowania radiolokatora poszukiwawczego, głowicy z wyposażeniem optoelektronicznym, środków walki elektronicznej, urządzeń łączności i automatycznego układu identyfikacji.

Boeing MSA wystartował z portu lotniczego Toronto-Lester B. Pearson. Pierwszy lot, trwający ok. 4 h, miał na celu sprawdzenie charakterystyk aerodynamicznych samolotu. Po jego zakończeniu pilot Craig Tylski stwierdził, że owiewka zabudowana pod kadłubem samolotu w żaden sposób nie wpłynęła na jego stateczność i sterowność.

Następnie Boeinga MSA przebazowano do zakładów Boeinga w Yuma w Arizonie, gdzie przez następne 2 miesiące przejdzie próby w locie wymagane do uzyskania certyfikatu zdatności do lotu. W dalszej kolejności Boeing MSA trafi do zakładów w Seattle. Tam przeprowadzone zostanie zabudowanie i integracja wszystkich elementów wyposażenia rozpoznawczego.

Samolot ma otrzymać Certyfikaty Typu Ministerstw Transportu Kanady i amerykańskiej Federalnej Agencji Lotnictwa (FAA). Produkcja seryjna ma rozpocząć się w 2015.

Załoga podstawowej wersji MSA ma składać się z 2 pilotów i 3 operatorów urządzeń. Jej wyposażenie stanowić mają m. in. morski radar obserwacyjny Selex ES Seaspray 7300 i głowica optoelektroniczna FLIR Systems Star Safire 380. Opcjonalnie można będzie dodać dwie konsole operatorów i zabudować urządzenia łączności satelitarnej i radar obserwacji bocznej. Niewykluczone jest też zabudowanie podskrzydłowych węzłów uzbrojenia.

Seryjne MSA mają być budowane na bazie Challengerów 605, dysponujących zasięgiem 4630 km i długotrwałością 8-9 h. Ich cena jednostkowa szacowana jest na 55-60 mln USD, czyli ok. 1/3 ceny P-8 (Duże zamówienie na P-8A, 2014-03-03, Australia kupi P-8A, 2014-02-21).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.