Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ex-nigeryjskie Mi-34 w Nowej Zelandii

Lotnictwo wojskowe, 24 marca 2014

Nieujawniony nabywca z Nowej Zelandii zakupił ex-nigeryjskie śmigłowce Mi-34.

Jeden z ex-nigeryjskich Mi-34S, już po przetransportowaniu na Antypody / Zdjęcie: nzcivair.blogspot.com

Śmigłowiec Mi-34 został zaprojektowany w połowie lat 1980., jako następca Mi-1. Po wyprodukowaniu 27 wiropłatów i zdobyciu zamówień eksportowych na pojedyncze wiropłaty z Bośni i Hercegowiny, Kazachstanu Rumunii i Rosji, w 2012 program zakończono. Oficjalnie powodem tego była niezdolność do konkurowania z Robinsonem R44 na rodzimym rynku.

Największym użytkownikiem tego typu były Nigerian Air Force (NAF, wojska lotnicze Nigerii), które odebrały 9 Mi-34S w latach 2001-2002. Miały one być przeznaczone do szkolenia początkowego przyszłych pilotów śmigłowców uderzeniowych Mi-35P.

Niestety, podczas eksploatacji okazało się, że trwałość użytkowa przekładni głównej Mi-34S jest znacznie niższa od zakładanej i wynosi zaledwie 300 h (producent gwarantował 1500 h). Po wyczerpaniu resursów Nigeryjczycy zaprzestali użytkowania Mi-34S i uziemili wszystkie wiropłaty.

Jesienią  ub. r. 6 z nich pojawiło się w Nowej Zelandii. 4 śmigłowce są w dobrym stanie, piąty jest uszkodzony, a szósty nadaje się wyłącznie do wybudowania z niego części zamiennych.

Według niepotwierdzonych informacji nabywcą ex-nigeryjskich Mi-34S jest prywatne przedsiębiorstwo, zajmujące się szkoleniem pilotów wojskowych. Pierwszy wiropłat przeszedł już próbny rozruch silnika na ziemi i torowanie łopat wirnika nośnego w zakładach Heli Maintenance w porcie lotniczym Christchurch. Wkrótce ma zostać poddany inspekcji lokalnych władz lotniczych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.