Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Dla kogo ex-amerykańskie MRAP?

Wojska lądowe, 31 marca 2014

W dalszym ciągu nieznany jest dalszy los samochodów patrolowych klasy MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected) użytkowanych obecnie przez USA w Afganistanie.

Problem bogactwa amerykańskiego kontyngentu w Afganistanie dotyczy około 4000 samochodów terenowych/patrolowych, w tym przeszło 1200 klasy MRAP. Amerykanie wykluczają możliwość pozostawienia wozów do użytku afgańskim siłom bezpieczeństwa. W ocenie Waszyngtonu, Afgańczycy nie byliby w stanie poradzić sobie z obsługą pojazdów / Zdjęcie: US Army

Przed kilkoma tygodniami informowaliśmy, że USA nie mają pomysłu na to, co zrobić z kilkoma tysiącami samochodów patrolowych, użytkowanych obecnie przez amerykański kontyngent wojskowy z Afganistanie (Problem z MRAP w Afganistanie, 2014-03-17). Po zakończeniu misji ISAF, której mandat wygasa wraz z końcem br., około 4000 takich wozów, w tym ponad 1200 pojazdów klasy MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected) będzie najprawdopodobniej zniszczonych.

Koszt ich transportu do kraju, szacowany on na około 50 tys. USD (151 tys. zł) za sztukę, jest bowiem zbyt duży. Dla porównania, zniszczenie jednego pojazdu w Afganistanie kosztowałoby amerykańskiego podatnika zaledwie 10 tys. USD (30 tys. zł). Alternatywą jest sprzedaż wozów, któremuś z państw sojuszniczych. Mimo wzmożonych wysiłków marketingowych, Departamentowi Obrony nie udało się jednak do tej pory znaleźć chętnych na zakup MRAP.

Wstępne zainteresowanie pojazdami wyrażało około 20 państw, w większości tych, które wysłały swoje wojska do Afganistanu w ramach wspomnianej misji ISAF. Zbyt duże koszta transportu wozów do kraju, jedyny wymóg finansowy stawiany przez USA, skutecznie jednak odstraszały je przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie samochodów.

W ostatnim tygodniu pojawiła się informacja, że najbliżej zakupu MRAP jest Pakistan. Państwo to od lat pozostaje w bliskich, choć nieidealnych, relacjach polityczno-wojskowych z USA. Angażując się we wspólną walkę z ekstremistami muzułmańskimi, Pakistańczycy mogli liczyć w przeszłości na szczodre wsparcie ze strony USA, tak finansowe, jak i materiałowe.

Wystarczy wspomnieć, że od 2001, Islamabad otrzymał od USA wsparcie wojskowe w wysokości 3 mld USD (9 mld zł). Co więcej, w latach 2002-2012 Pakistan zakupił w ramach amerykańskiego rządowego programu FMS (Foreign Military Sale) uzbrojenie i wyposażenie wojskowe za 5,2 mld USD (15,7 mld zł).

Informacja o odsprzedaży Pakistanowi ex-amerykańskich MRAP została szybko zdementowana przez głównodowodzącego ISAF, generała Korpusu Piechoty Morskiej USA (USMC), Josepha Dunforda, który wykluczył taką możliwość. Szybka reakcja Amerykanów miała ostudzić emocje członków afgańskie legislatywy, którzy krytykowali ewentualne przekazanie Pakistańczykom amerykańskich samochodów patrolowych, sugerując jednocześnie, że taki ruch mógłby przeszkodzić w zawarciu ostatecznego porozumienia o statusie amerykańskich wojsk w Afganistanie po 2014.

Informacja o pakistańskim dementi została szybko zastąpiona pół-oficjalnym stanowiskiem władz w New Delhi, które same wyraziły zainteresowanie zakupem MRAP. Pojazdy tego typu miałyby chronić indyjskich żołnierzy, patrolujących tereny kontrolowane przez partyzantów z Komunistycznej Partii Indii, którzy odpowiedzialni są za niedawny atak na indyjskich wojskowych w pobliżu Sukma, w centralnych Indiach. Śmierć poniosło wówczas 16 członków podporządkowanych władzom centralnym sił paramilitarnych.


Powiązane wiadomości

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2017 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.