Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

ANA zakończyły eksploatację Boeingów 747

Lotnictwo cywilne, 02 kwietnia 2014

Japońskie linie All Nippon Airways (ANA) oficjalnie zakończyły eksploatację Boeingów 747.

Personel All Nippon Airways z okolicznościowym transparentem, upamiętniających ostatni komercyjny lot Boeinga 747-400 / Zdjęcie: ANA

Ostatni samolot tego typu, model 747-400, wykonał ostatni lot w poniedziałek, na trasie Tokio-Haneda – Okinawa. Ogółem japoński przewoźnik użytkował aż 4 różne modele Jumbo Jetów.

W kolejności wprowadzania do służby były to 747-100 Short Range (SR), 747-200, 747-400 oraz 747-400D, przystosowany do obsługi połączeń krajowych, o wzmocnionej strukturze, mogący pomieścić 516 pasażerów.

Pierwsze dwa Boeingi 747-100SR trafiły do ANA w grudniu 1978. W lipcu 1986 dołączyły do nich 747-200, a w listopadzie 1990 – 747-400.

Łącznie japońskie towarzystwo odebrało 47 Jumbo Jetów. Najwięcej z nich, aż 39, było eksploatowanych jednocześnie pod koniec lat 1990.

W połowie lat 2000. ANA rozpoczęły stopniowe wycofywanie 747 z użytku. Jako pierwsze, w 2005 służbę zakończyły 747-200. W marcu 2006 wycofano ostatniego 747-100SR.

W 2010 ANA miały tylko 3 Boeingi 747-400, których eksploatację zakończono w ostatnich miesiącach 2011. W efekcie we flocie pozostało tylko osiem 747-400D.

Co ciekawe, jako następców Jumbo Jetów do obsługi połączeń krajowych przewoźnik wybrał nie Airbusy A380, czy Boeingi 747-8I, ale Boeingi 777-300, o pojemności 514 miejsc. Decyzja ta została umotywowana zmniejszaniem się liczebności społeczeństwa Kraju Kwitnącej Wiśni, a także rosnącą konkurencyjnością szybkich pociągów.

Natomiast do obsługi połączeń dalekodystansowych służą Boeingi 787 Dramliner (Znów problemy Dreamlinerów ANA, 2013-08-14), a w przyszłości - 777-9X (Zakupy japońskich przewoźników, 2014-03-27).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.