Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ciężarówkowy skandal w RPA

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 08 kwietnia 2014

W RPA rozpocznie się proces w sprawie defraudacji pieniędzy na naprawy samochodów ciężarowych rodziny Samil.

Większość defraudowanych kwot przeznaczana była na przegląd i remont samochodów ciężarowych Samil 50 / Zdjęcie: MO RPA

Śledztwo prowadzone przez południowoafrykańskie organy śledcze wykazało ogromne zjawisko defraudacji środków finansowych, przeznaczanych przez ministerstwo obrony RPA na przeglądy techniczne i naprawę samochodów ciężarowych rodziny Samil. Na ławie oskarżonych znajdą się m.in. członkowie rządowej agencji zamówień wojskowych Armscor, a także przedstawiciele władz prywatnych przedsiębiorstw sektora zbrojeniowego.

Oskarżenia dotyczą zawyżania kosztów przeglądów i remontów Samilów, a także niewywiązywania się z przyjmowanych zobowiązań. Śledczy wykazali, że wielokrotnie dochodziło do ukrywania wad technicznych pojazdów, a nie ich rzeczywistych napraw. Przykładem może być rzekome wypełnianie ubytków w strukturze karoserii, poprzez zaklejanie ich taśmą maskującą i pokrywanie warstwą farby.

Przedstawiane ministerstwu obrony koszta jednostkowe powyższych działań wahały się od 0,5-1 mln ZAR (144-288 tys. zł) za pojazd. Z dostępnych publicznie informacji nie wynika, jakie straty poniósł skarb państwa w wyniku tego wieloletniego procederu. Szacuje się, że wartość defraudacji sięgała co najmniej 50 mln ZAR (14,4 mln zł) rocznie.

Omawiana afera to kolejny przykład dezorganizacji wewnętrznej ministerstwa obrony RPA oraz braku kontroli nad jego poszczególnymi agendami. W lutym ujawniono informacje, że wojska lądowe tego państwa nie mogą doliczyć się tysięcy egzemplarzy uzbrojenia i wyposażenia wojskowego, w tym co najmniej 71 pojazdów. Uznano to za wynik nieprzestrzegania regulaminów i braku przejrzystej ewidencji (Południowoafrykański bałagan, 2014-02-04).

Innym przykładem, zagrażającym rzeczywistemu potencjałowi obronnemu państwa, była niezdolność do zabezpieczenia środków finansowych na pokrycie kosztów użytkowania operacyjnego południowoafrykańskich samolotów wielozadaniowych Gripen (Gripeny SAAF powrócą do służby, 2013-09-06).

Korupcja, brak organizacji i nieefektywna kontrola funkcjonowania poszczególnych agend ministerstwa obrony budzą obawy o realizację programu zakupu i wprowadzania do służby 238 kołowych transporterów opancerzonych Badger 8x8, za produkcję których odpowiada Denel Land Systems. Zwłaszcza, że w ostatnim czasie minister obrony RPA, Nosiviwe Mapisa-Nqakula, ogłosiła, że koszt wdrożenia pojazdów do służby będzie dwa razy wyższy, niż pierwotnie zapowiadano (Badgery dwa razy droższe, 2014-02-28).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.