Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aero 2014: Bułgarski minimalizm

Lotnictwo cywilne, 09 kwietnia 2014

Bułgarska spółka Aeroplanes, na trwających właśnie targach Aero we Friedrichshafen, zaprezentowała samolot ultralekki o minimalistycznej konstrukcji DAR-Solo 120-230. Samolot wzbudza zainteresowanie swoją prostotą.

 Bułgarski samolot ultralekki DAR Solo 120-230 to propozycja dla poszukujących emocji bliskich erze pionierów lotnictwa. Ma tylko to, co niezbędne, aby unieść się w powietrze. To niskokosztowa propozycja do latania w rejonie lotniska – tak właśnie wyobrażali sobie lotnictwo ultralekkie twórcy przepisów certyfikacji tej kategorii statków powietrznych / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Trudno wyobrazić sobie prostszą konstrukcję samolotu – fotel, belka ogonowa oraz skrzydła i usterzenie kryte płótnem, do tego jednocylindrowy silnik umieszczony na belce ponad otwartą kabiną pilota.

Dzięki takiej spartańskiej konstrukcji masa własna samolotu wynosi tylko 130 kg, przy masie maksymalnej 245 kg. Maksymalną masę pilota (w tym wypadku jedynego ładunku, jaki może zabrać Solo) określono na 100 kg. Zbiorniki paliwa mogą pomieścić 20 l benzyny, co przy zużyciu minimalnym ok. 4,5 l/h zapewnia zasięg 270 km.

Dzięki dość dużej, jak na swoją masę, rozpiętości skrzydeł wynoszącej 9,45 m i powierzchni nośnej 9,76 m2 samolot ma niewielką prędkość przeciągnięcia wynoszącą 58 km/h. Prędkość maksymalna wynosi 120 km/h, a przelotowa 100 km/h. To niewiele, ale biorąc pod uwagę, że pilot nie jest osłonięty praktycznie niczym (jedynie niewielka owiewka osłania dziób samolotu), większe prędkości byłyby mało komfortowe dla pilota.

Spartańskie warunki i osiągi, jakie zapewnia Solo sugerują, że bułgarski samolocik jest urządzeniem przeznaczonym raczej do latania dla przyjemności w rejonie lotniska niż użytkowym statkiem powietrznym. Konstrukcję certyfikowano według niemieckich przepisów LFT-UL oraz LFT-L. Producent zwraca uwagę na dużą trwałość konstrukcji i bezpieczeństwo użytkowania – choć pilota przed zderzeniem np. z ptakiem nie chroni nic.

Solo 120-230 można nabyć w zestawie do samodzielnego montażu lub w postaci gotowej do lotu. Samolot można polecić wszystkim poszukującym wrażeń godnych pionierów lotnictwa.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.