Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dwóch chętnych na LCS

Marynarka wojenna, 14 kwietnia 2014

Według przekazów medialnych, dwa państwa mają wyrażać zainteresowanie zakupem amerykańskich okrętów klasy Littoral Combat Ship, typu Freedom.

Zakup okrętów LCS przez państwa trzecie odbędzie się w ramach rządowego programu Foreign Military Sale. Potencjalni nabywcy mają wyrażać zainteresowanie zakupem okrętów w konfiguracji do zwalczania okrętów podwodnych, nawodnych oraz niszczenia min morskich / Zdjęcie: Lockheed Martin

Zainteresowanie produkowanymi przez Lockheed Martin okrętami LCS typu Freedom mają wyrażać dwa państwa, po jednym z regionu Bliskiego Wschodu oraz Azji Południowo-Wschodniej. Wielkość potencjalnych zamówień szacowana jest na 14 okrętów, po 8 i 6 dla poszczególnych nabywców.

O ile powołujące się na słowa przedstawicieli Lockheed Martin media nie precyzują, o które z państw chodzi, warto przypomnieć, że od kilku lat zainteresowanie LCS wyrażają władze Arabii Saudyjskiej. W ostatnim czasie przedstawiciele Rijadu potwierdzili co prawda chęć zakupu francuskich fregat typu FREMM (Saudowie potwierdzają zainteresowanie FREMM, 2014-03-25), jednak według nieoficjalnych informacji, temat ewentualnego wyboru amerykańskich jednostek jest żywy.

Jeżeli zaś chodzi o drugie państwo, niewykluczone że nad nabyciem LCS zastanawiać mogą się władze Filipin, angażujące się w spory terytorialne z ChRL na wodach Morza Południowochińskiego. Teza o zainteresowaniu Manili LCS jest tym bardziej uzasadniona, że Filipińczycy zamierzają przeznaczyć w najbliższych latach 11,5 mld USD (34,9 mld zł) na zakup około 40 okrętów (Filipiny zainteresowane indyjskimi fregatami, 2013-10-23).

Warto w tym miejscu pokreślić, że Filipiny mają już duże doświadczenie w eksploatacji ex-amerykańskich okrętów, głównie fregat typu Gregorio del Pilar, a więc dawnych kutrów patrolowych straży wybrzeża USA (USCG) typu Hamilton (Śmigłowce ZOP dla Filipin, 2014-03-19). Manila jest też bliska zawarcia nowego porozumienia o stacjonowaniu na Filipinach jednostek marynarki wojennej i wojsk lotniczych USA (Bliżej porozumienia o bazach na Filipinach, 2014-02-21).

Na nabycie LCS mogą też zdecydować się władze Japonii. Mając na uwadze wieloletnie spory polityczno-wojskowe z ChRL o przynależność terytorialną wysp Senkaku/Diaoyu (Najwięcej interwencji od 24 lat, 2014-04-12), Tokio stara się rozbudowywać potencjał operacyjny Kaijō Jieitai (japońskich morskich sił samoobrony) (Baza na Yonaguni coraz bliżej, 2014-04-01), zwłaszcza w odniesieniu do operacji desantowych i działań na wodach przybrzeżnych (Japonia nie chce lotniskowców... na razie, 2014-01-21, Japonia zaprezentowała nowy śmigłowcowiec, 2013-08-07).

Zainteresowanie zakupem LCS przez państwa trzecie to m.in. wynik pierwszej wielomiesięcznej misji USS Freedom w Singapurze (USS Freedom wrócił do San Diego, 2013-12-27). Potwierdza to przede wszystkim fakt, że wspomniane państwa rozważają nabycie właśnie jednostek typu Freedom. Co ciekawe, w drugą azjatycką misję LCS wyruszy kolejny Freedom, USS Fort Worth (LCS 3) (Następny LCS na dłużej w Singapurze, 2014-01-07), dystansując pod względem marketingowym okręty typu Independence, produkowane przez Austal USA (USS Coronado w służbie, 2014-04-08).

Ewentualna sprzedaż LCS do państw trzecich daje szansę ich producentom na zmniejszenie strat finansowych spowodowanych ograniczeniem programu Littoral Combat Ship przez Departament Obrony USA. Na początku br. Biuro Sekretarza Obrony USA poinformowało o zmniejszeniu liczby okrętów zamawianych przez US Navy z 52 do 32 (Hagel redukuje LCS, 2014-02-25).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.