Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Czesi szukają następców W-3A i Mi-24

Lotnictwo wojskowe, 14 kwietnia 2014

Siły zbrojne Czech zamierzają zakupić nowe śmigłowce wielozadaniowe. Mają one zastąpić w służbie W-3A Sokół i Mi-24.

Nasi południowi sąsiedzi rezygnują z dalszej eksploatacji Mi-24 ze względu na brak funduszy na ich modernizację i eksploatację / Zdjęcie: MO Republiki Czech

Obecnie Vzdušné síly Armády České republiky (wojska lotnicze naszych południowych sąsiadów) mają na stanie 10 śmigłowców wielozadaniowych W-3A Sokół, wchodzących w skład 243. eskadry śmigłowców, stacjonującej w bazie Praha-Kbely i 15 uderzeniowych Mi-24D/W (te ostatnie oznaczane są także jako Mi-35), eksploatowanych przez 221. eskadrę, której bazą są Vícenice u Náměště nad Oslavou.

Kilka dni temu gen. dyw. Petr Pavel, szef sztabu AČR (sił zbrojnych Republiki Czech), oznajmił, że rząd w Pradze zamierza w latach 2016-202 nabyć 16 lekkich śmigłowców wielozadaniowych. Zastąpią one zarówno bojowe Mi-24, jak i W-3A Sokół, używane do zadań poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) i ewakuacji medycznej (MEDEVAC).

Nie chcemy zastępować Mi-24 analogicznymi śmigłowcami, ponieważ ich cena jest wysoka i są one zbyt kosztowne w eksploatacji. Zamiast tego wolimy nabyć mniejszą liczbę lżejszych wiropłatów wielozadaniowychuzasadnił posunięcie gen. Pavel.

Uderzeniowe Mi-24 zostaną wycofane ze służby w latach 2016-2018. Jako pierwsze ze stanu zostaną spisane najstarsze egzemplarze. Nie będziemy utrzymywać tych śmigłowców w służbie, ponieważ po prostu nie mamy środków, aby je modernizować i użytkować – stwierdził szef sztabu AČR.

Jednocześnie gen. Pavel wykluczył możliwość nabycia nowych wiropłatów uderzeniowych.Zakup następców Mi-24 oznaczałby konieczność poświęcenia na ten cel całego budżetu obronnego – dodał gen. Pavel.

Co ciekawe, zdaniem szefa sztabu AČR koszt modernizacji jednego Sokoła jest równy unowocześnieniu dwóch Mi-8/17. Pierwsze doniesienia na temat możliwości wycofania ze służby czeskich W-3A pojawiły się już pod koniec 2012 (Czesi rezygnują z PZL W-3A Sokół, 2012-11-27).

Nowe wiropłaty mają służyć do wsparcia bojowego, transportu żołnierzy oraz zadań SAR/ MEDEVAC. Gen. Pavel nie sprecyzował, jaki typ brany jest pod uwagę, ale dodał, że będzie on nieco mniejszy niż UH-60 Blackhawk. Czechy prowadzą obecnie rozmowy z około 6 producentami wiropłatów tej klasy.

Czeski resort obrony musi do połowy br. ogłosić przetarg na nowe śmigłowce lub wybrać nowy typ bez przetargu. Opóźnienie procedury oznacza, że po 2016 AČR pozostaną bez następców Mi-24.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.