Ukraiński samolot transportowy An-70 zakończył próby państwowe. Zakłady im. Antonowa są gotowe do rozpoczęcia produkcji seryjnej.
Jak poinformowali przedstawiciele ANTK im. Antonowa w Kijowie, w trakcie ostatniego etapu prób w locie jeden z przedseryjnych An-70 wykonał 82 loty. Na pokładzie samolotu znajdowali się piloci i inżynierowie ANTK oraz przedstawiciele sił zbrojnych Ukrainy. Pomyślne zakończenie prób oznacza, że rodzimy resort obrony rekomenduje przyjęcie An-70 do uzbrojenia i rozpoczęcie jego produkcji seryjnej.
Od oblotu we wrześniu 2012 (Zmodernizowany An-70 oblatany, 2012-09-27), do 31 marca 2014, zmodernizowany przedseryjny An-70 wykonał 122 loty, trwające łącznie 220 h. W ich ramach przeprowadzono badania w locie i na ziemi, skrócone starty i lądowania, sprawdzono dokładność wyposażenia nawigacyjnego, niezawodność instalacji płatowcowych oraz zdolność do przewożenia różnych ładunków.
Niestety, obecna sytuacja polityczna powoduje, że przyszłość An-70 jest niepewna. Rosja, która początkowo deklarowała chęć zakupu 60 samolotów, nie jest skłonna do kontynuowania współpracy. Politycy ukraińscy zamierzają kontynuować program samodzielnie (Ukraina będzie samodzielnie produkować An-70?, 2013-04-16), ale wydaje się, że jest to zadanie ponad siły osłabionej gospodarki kraju. W dodatku rodzime wojska lotnicze mówiły o nabyciu początkowo 3-5 samolotów.
Według niektórych źródeł nabyciem cywilnej wersji, oznaczonej jako An-70T, były linie Wołga-Dniepr. Nieprawdopodobne jest jednak, aby ANTK zdecydowało się na uruchomienie produkcji takiego modelu bez uprzedniego zdobycia zamówień ze strony wojska.