Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Śmigłowce z pomocą powodzianom

Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, 28 maja 2014

W niesieniu pomocy ofiarom powodzi na Bałkanach największą rolę odegrały śmigłowce. Do akcji rzucono wiropłaty z kilkunastu krajów Europy.

Widok zalanej miejscowości Orasje w Bosni i Hercegowinie z kabiny austriackiego SA.316B Alouette III / Zdjęcie: EUFOR

Powodzie i osuwiska spowodowały śmierć co najmniej 52 osób, a niemal pół miliona ludzi zostało ewakuowanych. Żywioł zniszczył ok. 100 tys. domów i 230 szkół w Bośni i Hercegowinie, Chorwacji i Serbii – trzech krajach byłej Jugosławii, które wciąż są jednymi z najbiedniejszych w Europie.

Pierwsze akcje ratownicze w Serbii przeprowadziła jednostka śmigłowcowa policji państwowej. Do akcji wysłano klika lekkich Belli 206 i Gazelle, a także parę średnich AB.212. Flotę tę wkrótce uzupełniły wszystkie zdatne do lotu śmigłowce wojsk lądowych Serbii – 4 Mi-8T i jeden Mi-17 oraz kilkanaście jednosilnikowych Gazelle.

Macedońska policja wysłała na pomoc powodzianom nowego Mi-17V-5. Była to pierwsza akcja tego wiropłata poza granicami kraju / Zdjęcie: MO Macedonii via Igor Bozinovski

Władze Serbii i Bośni i Hercegowiny ogłosiły stan wyjątkowy i zwróciły się do społeczności międzynarodowej z prośbą o pomoc, m.in. jak najwięcej śmigłowców. Pierwsze wiropłaty przybyły dosłownie w ciągu kilku następnych godzin. Chorwacja wysłała parę Mi-8MTV-1 wojsk lotniczych, a Słowenia Bella 412EP i AB.212.

Siły EUFOR, stacjonujące na terenie Bośni i Hercegowiny dołączyły do nich z parą S-70-A-42 Black Hawk i 3 SA.316B Alouette III wojsk lotniczych Austrii. Szwajcaria przebazowała śmigłowiec AS.532UL Cougar, stacjonujący na co dzień w Kosowie, w ramach misji KFOR.

Śmigłowce używano do przewozu wszystkiego, co tylko mogło przydać się ofiarom klęski żywiołowej. Na zdjęciu Gazelle Republiki Serbskiej / Zdjęcie: Helikopterski Servis via Igor Bozinovski

Na ratunek przybyły też AS.532 Cougar wojsk lądowych Słowenii, Mi-17V-5 macedońskiej policji i Mi-2 wysłany przez węgierskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Następnie dołączyły do nich niemiecki AS.355N, i SA.330G Puma, eksploatowany dla potrzeb policyjnej misji EULEX w Kosowie.

18 maja dotarły na Bałkany dwa Mi-8MTV-1 białoruskiego MInisterstwa Sytuacji Nadzwyczajnych, a dzień później para Ka-32 z analogicznego resortu Federacji Rosyjskiej. We flocie wykonującej misje ratownicze na terenie Serbii znalazły się także co najmniej dwa prywatne Robinsony.

S-70-A-42 Black Hawk wojsk lotniczych Austrii / Zdjęcie: EUFOR

Po tygodniu kryzys został opanowany. Od 23 maja większość śmigłowców rozpoczęła powroty do macierzystych krajów i baz, w których stacjonują na co dzień. Więcej informacji dotyczących akcji ratowniczych z udziałem śmigłowców na Bałkanach w najbliższym numerze Skrzydlatej Polski.

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.