Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rusza przetarg na śmigłowce uderzeniowe

Lotnictwo wojskowe, 08 lipca 2014

Inspektorat Uzbrojenia ogłosił dziś rozpoczęcie fazy analityczno-koncepcyjnej w zakresie pozyskania śmigłowców uderzeniowych.

Obecnie lotnictwo Wojsk Lądowych dysponuje 29 śmigłowcami uderzeniowymi Mi-24D/W (na zdjęciu). Liczba ich następców będzie zbliżona – nieoficjalnie mówi się 30-32 wiropłatach / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Oprócz nowych śmigłowców wsparcia bojowego i zabezpieczenia (Nowe śmigłowce coraz bliżej, 2014-06-02) MON zamierza nabyć także nowe wiropłaty uderzeniowe. Według najnowszych wypowiedzi przedstawicieli resortu obrony trafią one do wojska szybciej, niż zapowiadano. W 2012 gen. Mieczysław Cieniuch, ówczesny szef Sztabu Generalnego informował, że przetarg na śmigłowce uderzeniowe (kryptonim Kruk) zaplanowano na 2018, a plan modernizacji technicznej mówił o dostawach w 2020.

Dzisiaj, w oparciu o postanowienie decyzji Ministra ON z dn. 25 marca 2013 w sprawie systemu pozyskiwania, eksploatacji i wycofania uzbrojenia i sprzętu wojskowego SZ RP, Inspektorat Uzbrojenia (IU) rozpoczął realizację fazy analityczno-koncepcyjnej w oparciu o Wymagania Operacyjne w zakresie pozyskania śmigłowców uderzeniowych.

Faza analityczno-koncepcyjna zostanie przeprowadzona w dwóch etapach. Pierwszym z nich będzie opracowanie Wymagań Operacyjno-Technicznych (WOT), na podstawie skróconej analizy rynku. W drugim etapie na podstawie WOT i szczegółowej analizy rynku opracowane zostanie Studium Wykonalności i Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne. Co warte uwagi, etap ten będzie realizowany w formule zależnej od wniosków zawartych w WOT. W zależności od potrzeb IU zakłada możliwość przeprowadzenia dialogu technicznego z oferentami.

Oferenci spełniający wymagania stawiane przez IU otrzymają następnie szczegółowy tekst Zapytania o Informację (RfI). Zgłoszenia do udziału w badaniu rynku należy przesłać do IU, także w formie elektronicznej, do 1 sierpnia br. Termin zgłaszania może uleć wydłużeniu w przypadku nie osiągnięcia celów określonych w ogłoszeniu.

Jest niemal pewne, że w szranki tego konkursu staną, w kolejności alfabetycznej: AgustaWestland, oferujące AW129 Mangusta, Airbus Helicopters, proponujący EC665 Tiger (Koniec służby niemieckich Tigerów w Afganistanie, 2014-07-03) i Boeing z AH-64E Apache (KC-46A i śmigłowce Boeinga dla Polski, 2014-03-14).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.