Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Hiszpania zwiększa budżet obronny

Strategia i polityka, 07 października 2014

Madryt zaprezentował projekt budżetu na 2015, zakładający pierwszy od 2008 wzrost wydatków ministerstwa obrony.Madryt zamierza pozyskać 350 nowych kto, które zastąpią w linii prezentowane na zdjęciu BMR-M1 6x6. Na  zapoczątkowanie programu ich zakupu Hiszpanie przeznaczą 41 mln euro (171 mln zł). Wydatki związane z przygotowaniami do pozyskania fregat F-110 pochłoną 37 mln euro (154 mln zł), w 2015 / Zdjęcie: MO Hiszpanii

W nowej perspektywie budżetowej ministerstwo obrony Hiszpanii otrzyma 5,76 mld euro (24,1 mld zł), o 0,38% więcej w porównaniu z tegorocznym budżetem w wysokości 5,74 mld euro (24 mld zł). To pierwszy wzrost wydatków obronnych Madrytu od 2008, kiedy kraj pogrążył się w kryzysie ekonomicznym, który utrudnił utrzymanie sił zbrojnych i mocno ograniczył zakres prowadzonych programów zakupowych (Co z hiszpańskim budżetem obronnym?, 2013-11-14). Teraz ma się to zmienić.

W nowej perspektywie budżetowej rząd zamierza skupić się na modernizacji technicznej sił zbrojnych. W przyszłym roku Madryt zapoczątkuje dwa kluczowe programy zakupowe, związane z planami pozyskania serii nowych fregat F-110 oraz kołowych transporterów opancerzonych 8x8 (Nowe hiszpańskie fregaty za 8 lat, 2014-01-27).

Nowe fregaty zastąpią w linii wiekowe Santa María. Za opracowanie projektów jednostek będzie odpowiadała rodzima Navantia. Przedsiębiorstwo z Madrytu zbudowało i dostarczyło w przeszłości dla Armada Española (marynarki wojennej Hiszpanii) fregaty typu Álvaro de Bazán (F-100) (Ostatni Alvaro de Bazan poczeka do 2015, 2013-10-03).

Od kilku lat znane są też plany pozyskania nowych kto 8x8, które pozwolą na wycofanie ze służby części obecnie eksploatowanych BMR-M1 6x6 (Hiszpanie chcą KTO, 2009-11-25). Wozy te produkowane są od 1979 i mimo modernizacji, która zakładała m.in. zamontowanie sprawniejszych zespołów napędowych, nie spełniają wymogów współczesnego pola walki. W tym przypadku Madryt zdecyduje się najprawdopodobniej na zakup którejś z konstrukcji oferowanych przez General Dynamics-European Land Systems (GD-ELS).

Podczas tegorocznego Eurosatory, GD-ELS zaprezentowało zmodyfikowany kto Piranha III+ 8x8, z dodatkowymi panelami opancerzenia oraz mocniejszym, 520-konnym dieslem Caterpillar C13, który mimo zwiększenia masy pojazdu o 4,4 t., pozwala na rozwinięcie prędkości 110 km/h (Eurosatory 2014: Modyfikacje GDELS, 2014-06-22).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.