Koncern Mitsubishi zaprezentował pierwszy przedseryjny samolot komunikacji regionalnej MRJ.
Prezentacja pierwszego przedseryjnego samolotu Mitsubishi Regional Jet miała miejsce w zakładach Komaki w Nagoi. Zorganizowano ją o porze dość nietypowej, w sobotę, o godz. 17:00 czasu lokalnego (2:00 czasu polskiego). W ceremonii wzięło udział ok. 500 pracowników Mitsubishi Aircraft, przedstawicieli rządu Japonii, dostawców, linii lotniczych i mediów.
Co szczególnie warte podkreślenia, jest to pierwszy od ponad pół wieku japoński samolot komunikacyjny wyprodukowany przez rodzimy przemysł. Poprzedni, turbośmigłowy NAMC YS-11, wzbił się w powietrze w 1962.
Obecnie w zakładach Komaki trwa montaż dwóch kolejnych przedseryjnych MRJ. Ogółem w programie prób weźmie udział 7 samolotów, w tym 2 przeznaczone do prób statycznych (MRJ 90 do prób statycznych, 2014-05-09). Oblot zaprezentowanego niedawno MRJ zaplanowano na początku 2015.
Program prób, niezbędnych do uzyskania Certyfikatu typu japońskich władz lotniczych i amerykańskiej FAA, ma obejmować m. in. 2500 h lotów. Pierwszy samolot przedseryjny używany będzie do badań osiągów i instalacji pokładowych, podobnie jak drugi. Trzeci MRJ posłuży też do prób awioniki, a czwarty – do badań poziomu emitowanego hałasu i charakterystyk lotnych w warunkach oblodzenia. Piąty prototyp będzie użyty do badań funkcjonowania autopilota.
Producent zdobył jak dotąd zamówienia na 191 samolotów, z opcją na 160 dalszych i prawami zakupu 24 kolejnych (Eastern Air Lines kupują MRJ, 2014-09-26). Pierwsze seryjne MRJ 90 mają wejść do eksploatacji w 2017, rok wcześniej niż ich najpoważniejsi konkurencji – Embraery serii E2 (Farnborough 2014: Kabina Embraera po nowemu, 2014-07-15). Początkowo tempo produkcji wynosić ma 5 samolotów miesięcznie. W nieokreślonej przez Mitsubishi przyszłości, ma wzrosnąć dwukrotnie.